Hoe kun je het 'nu' het beste omschrijven?

Sommige mensen willen graag in het 'nu' leven. Maar wat moet je daar nu precies onder verstaan?

7 jaar geleden
in: Filosofie
2.3K

Antwoorden (3)

Dat je je bezighoudt met de dingen die heden ten dage spelen. Wat vroeger is gebeurd maakt daarbij niet uit. Elke dag heeft weer z'n eigen kansen. Als je die grijpt om er telkens weer wat moois van te maken, dan leef je in het 'nu'. Niet achterom zien en je geen zorgen voor de toekomst maken, maar gewoon genieten van wat op je pad komt.
7 jaar geleden
Ik denk dat je bij deze vraag twee betekenissen van het 'nu' kunt onderscheiden.

Het 'nu' is, meer letterlijk gezien, een ondeelbaar ogenblik, het uiterst korte moment van tijd waarin wordt geleefd. Dit omschrijf ik als zeer kort, omdat wat je zojuist gelezen hebt, nu alweer verleden tijd is; en alles wat nog niet (nu) gebeurt of gebeurd is, dat is toekomst.

Meer figuurlijk is dan de uitdrukking zoals in het zg. 'hier en nu', wanneer men weinig/geen rekening houdt met het verleden en de toekomst omdat zij vooral gefocust zijn op de gebeurtenissen die zij meemaken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het 'nu' is in de tegenwoordige tijd...niet in het verleden en ook niet in de toekomst! Je leeft nu en eigenlijk doe je dit altijd...elke dag weer. Feitelijk is dit dus een rare stelling. Beter was het geweest, als de stelling zou zijn dat je met je aandacht in het nu bent en niet in wat was of wat nog zal komen.
Je leeft altijd in het nu, dat kan niet anders. Als je echter aan iets terugdenkt wat vroeger indruk op je gemaakt hebt, dan beleef je alles weer opnieuw en bevind je je weer even in het verleden.
Leven in het nu, zou dan betekenen dat je niet meer terug wilt denken aan het verleden en je wel zult zien wat de toekomst brengt...daar denk je dus niet aan.