Hoe zou de wereld eruit zien als lucht zwaarder was dan water?

Even iets filosofisch. Laatst bedacht ik me dit eens en ik zou het eigenlijk niet weten. Handig om erbij voor te stellen dat wij in water kunnen ademen.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Filosofie
3K
Erna55
8 jaar geleden
Waarom vind je dat een filosofische vraag ?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
LOL: dan zouden er alleen maar vliegende vissen kunnen leven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Erna55 Ik zag het als een filosofisch dingetje omdat je dan dingen afvraagt

Het beste antwoord

Het oppervlaktewater zou er niet meer zijn zodat alle oceanen, zeeën, meren en rivieren droog zouden liggen. Ook grondwater zou er niet meer zijn. Daardoor zou alles op aarde dor en droog zijn. Geen planten, geen dieren. Alleen wat extremofielen zoals beerdiertjes zullen resteren.

Op aarde is er nu ongeveer 1,4 miljard kubieke kilometer water aanwezig (inclusief grondwater). Dat zou dan als laag liggen op de atmosfeer, dus ongeveer op 15 Km hoogte. Met de doorsnede van de aarde (plm 12750 Km) en de formule voor bolvolumes is dan te berekenen dat die waterlaag zo’n 2 Km dik zal zijn.

Uiteraard zal er een zeker dynamiek zijn door stromingen in de luchtlaag en in het water. Een en ander onder invloed van de zon en de draaiing van de aarde. Wellicht onstaat erin de waterlaag weer leven

Toegevoegd na 23 minuten:
Als het water over gaat in gasvorm dan kan het zomaar honderd(en) keer zoveel volume innemen. De waterlaag wordt dan dus veel dikker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dan zo leven zoals wij het kennen waarschijnlijk niet mogelijk zijn. Men en alles wat aerobe is zou waarschijnlijk niet meer kunnen ademen. Maar je kan het vanuit verschillende mogelijkheden bekijken. Wordt zuurstof zwaarder of water juist lichter? De samenstelling van organismen zou dan ook veranderen, niet alleen de invloed van zwaarte kracht, de chemische reacties die leven mogelijk maakt, zijn veelal gebaseerd op de molecuul vorm van bijvoorbeeld eiwitten, maar dit wordt weer beïnvloed door atomen. het feit dat je beiden qua gewicht ten op zichtte van zwaarte kracht uitwisselleid, zou denk in alleen mogelijk zijn als je atomen veranderd, waar nog al veel haken en ogen aan zitten. Maar dan is ook weer de vraag hoe je lucht en water ziet, water kan je puur als h2o liquide fase zien, terwijl een zee een samenstelling van diverse stoffen uit verschillende stadia zijn, maar lucht is meer dan puur 02 in gas fase en eerder een samenstelling van meerdere stoffen voornamelijk in gas fase.

Ik ga voor lucht even uit van zuurstof omdat de meeste organisme dat vooral in de lucht nodig hebben om te kunnen functioneren, middels energie opbrengende verbrandingsprocessen.
Stel je neemt puur water h20 en zuurstof o2 in de meest voorkomende vorm van deze elementen, zie je dat water als molecuul(en niet zwaar water) strikt genomen uit 2 zuurstof atomen bestaat plus een waterstof atoom, waar zuurstof zelf in gas vorm het meest in molecuul vorm van 2 zuurstof atomen voorkomt. Dus bij uitstek heeft water een grotere massa. Stel (en nu laat ik mijn fantasie de vrij loop) dat waterstof tegen alle regels in een negatieve massa zou hebben, zou water lichter kunnen zijn. Echter omdat waterstof in bijna alle organische verbindingen voorkomt valt de vergaande uitwerking daarvan voor mij niet echt te overzien.
Het overtreed meerdere natuur wetten en werking die ervan afhankelijk zijn. In principe zou je de massa veranderen, de energie, de samenstelling van atoom, de chemische eigenschappen zoals reactie met andere stoffen, molecuulvorming, gedrag onder druk en temperatuur. Daarom kan ik tot de enige conclusie komen, dat dan de wereld zoals wij het kennen niet bestaat en als er al leven mogelijk zou kunnen zijn, dan zou vanuit en fysisch punt we heel anders en interessant zijn.

Misschien niet wat je zocht, maar ik hoop dat het helpt.