Confucius: waar kun je informatie vinden over zijn politieke theorieen?

in een uitzending van Tegenlicht was een Chinese politicoloog aan het woord, hij had het over leiderschap, uitsluiten van het volk omdat het te dom is om invloed op regering te hebben. waar kun je daarover meer lezen (mag in het Engels)

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Filosofie
1.4K
Erna55
8 jaar geleden
Een uiteenzetting van 30 blz.
https://www.researchgate.net/profile/Brooke_Ackerly/publication/237424282_Is_Liberalism_the_Only_Way_Toward_Democracy_Confucianism_and_Democracy/links/0deec5350e31acd655000000.pdf
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Tilborghs, de Chinese politicoloog bij Tegenlicht was: Cheng Li. is o.a. Directeur van het Committee Amerika-China relaties.
Regelmatig als spreker aanwezig bij de Bilderberg Conferenties.
Als wij dezelfde uitzending bedoelen: die was van 2010. De vraag was of de democratie nog te redden was.
http://tegenlicht.vpro.nl/biografieen/l/cheng-li.html
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Informatie over de politieke theorieën van prof. Cheng Li is te vinden in zijn boek:
China's changing Political Landscape https://books.google.nl/books?hl=nl&lr=&id=AYnSgrxdOXcC&oi=fnd&pg=PR7&dq=democracy+Cheng+li&ots=YZHSuCKLQR&sig=xHC_eraaR71Dotyos9FSuefvJ40#v=onepage&q=democracy%20Cheng%20li&f=false

Het beste antwoord

Hier alvast enige info:

Confucius zei: "Bemoei je niet met bestuurszaken tenzij ze je werk aangaan". In andere woorden: doe je plicht, maar je moet je niet bemoeien met zaken die je niet direct aangaan en waar je geen verplichting toe hebt. In tegenstelling tot de oude Grieken hebben confucianisten niet het ideaal van democratisering gepropageerd en evenmin is individuele vrijheid een kernwaarde van deze leer.
Wie verdient het te regeren? Volgens Confucius is dat de wijze die de zorg voor het welzijn van het volk op zich kan nemen. De wijze koning staat aan het hoofd van een ordelijke samenleving en ontleent zijn status aan het geven van het goede voorbeeld in zijn handelen. Hij hoeft niet over uitzonderlijke kwaliteiten te beschikken.
Confucius had scherpe kritiek op de corrupte politiek van zijn tijd en het streven naar usurpatie door de machtige families. Van keizers werd gedacht dat deze een hemels mandaat hadden om te regeren.

Wellicht is "Confucian Political Ethics" van Daniel A. Bell een geschikt boek.
http://press.princeton.edu/titles/8573.html
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Cheng Li heeft zijn politieke theorieën over democratie en leiderschap beschreven in zijn boek:
China's Changing Political Landscape
Het boek is niet goedkoop, is maar 340 pagina's en bevat veel illustraties.
https://www.bol.com/nl/p/china-s-changing-political-landscape/1001004005991464/