Hebben mensen uit andere culturen handvatten om gedachten te hébben, zonder ze te zijn?

Zie voor achtergrond voor deze vraag het volgende artikel: http://www.metronieuws.nl/nieuws/binnenland/2016/02/veel-nederlanders-denken-zichzelf-in-een-depressie

Toegevoegd na 46 minuten:
Nog een extra toevoeging:
In dat betreffende artikel wordt o.a. gesteld dat ".... dat de meeste mensen uit de westerse samenleving denken dat ze hun gedachten zíjn in plaats van hebben”

Wat de vraag doet rijzen hoe dat dan in de Niet Westerse Wereld zit?
Doen ze dat in die cultuur dan van nature?
Hebben ze een gedachtegoed in bezit die wij niet kennen?
Is hun wereld beleving zo anders dan dat van de westerlingen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Filosofie
1.7K
kierkegaard47
8 jaar geleden
Ik weet wel dat bij bepaalde vormen van bv. Zen-meditatie geleerd wordt om gedachten die tijdens de meditatie bij je opkomen , te zien als vlinders die voorbij komen. Je hoeft niet per se te proberen ze te weren, maar je moet je er ook niet mee identificeren, want het is maar een voorbijgaande gedachte. Hoe dit precies vertaald naar culturen weet ik niet. (Het zou een aanwijzing kunnen zijn dat in culturen met boeddhistische invloeden dit soort handvatten er zijn, maar het hoeft natuurlijk niet.)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ga je dan niet meer richting het dierlijke? ; Ze zijn zich minder bewust van zichzelf dus identificeren ze hun gedachten ook minder met zichzelf. En dus laten ze alles maar gewoon gebeuren en zijn wat het is.

Antwoorden (1)

De oosterse culturen en het boeddhisme kennen meer innerlijke vrijheid. Men voert gedwee uit wat de omgeving, de baas, of de samenleving vereist, maar men ziet dat niet als een handeling van het zelf, of als een beslissing van jezelf. In het Westen denken de mensen dat ze vrij zijn, maar intussen identificeren ze dat wat hun omgeving vraagt als hun eigen wens of gedachte. Een valse identificatie dus die je vrijheid belemmert en waarmee je vast kan lopen.