Het rationalisme is een filosofische stroming die vertrekt van het idee dat de rede de enige of voornaamste bron van kennis is.
De werkelijkheid bevat volgens rationalisten een inherente redelijke en logische structuur die vanwege dit feit ook direct door het verstand gelezen kan worden zonder enige tussenkomst van iets anders dan het denken zelf. Dit in tegenstelling tot stelsels die voornamelijk op openbaring of traditie gebaseerd zijn of tot stelsels die de ervaring aanduiden als voornaamste kennisbron (empirisme).

Kennis in het rationalisme is dus kennis wat tot ons komt door de rede (en niet ervaring) en die logisch en redelijk is.