Weet iemand een moderne bewerking van de grotvergelijking?

Ik zoek naar een moderne bewerking van de grotvergelijking van Plato.
Kent iemand er eentje? Ik kan er zo snel geen vinden op internet.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Filosofie
2.2K

Antwoorden (2)

In het artikel "De gevangenen van de euro-grot" http://www.dagelijksestandaard.nl/2014/09/de-gevangenen-van-de-euro-grot-concept/ van het rechts-conservatieve weblog De Dagelijkse Standaard wordt een vergelijking gemaakt tussen de allegorie van de grot van Plato en de manier waarop "een politiek-correcte elite in politiek en media (...) de realiteit structureel ontkent –van de impact van het falende immigratiebeleid tot en met de welvaartsvernietiging door de “one-size-fits-all”euro".

De schrijver van het artikel, Jan Gajentaan, vergelijkt de manier waarop critici van de EU tegenwoordig worden behandeld door de politiek-correcte elite met de allegorie van de grot van Plato:

"Plato’s grot is alleen door een gang met de buitenwereld verbonden. In de grot is geen daglicht. Er bevinden zich gevangenen die geketend zijn, met hun rug naar de ingang van de grot. Achter hen bevindt zich een vuur. Ze kunnen alleen de wand voor zich zien waarop in de weerspiegeling van het vuur schaduwen en stemmen weerkaatst worden van zaken die zich buiten de grot afspelen. Plato betoogt dat deze gevangenen (die je ook zou kunnen zien als burgers van de EU) alleen schaduwen en echo’s kunnen waarnemen maar deze zullen aanzien voor de realiteit.

Volgens Plato zou een gevangene die toch de ketens afschudt hevige pijnen lijden, verblind worden door het vuur en volkomen in de war raken. Als hij of zij toch zou kiezen voor de vrijheid en later zou terugkeren naar de grot, zouden zijn mede-gevangenen hem niet begrijpen. Ze zouden hem als een bedreiging zien en mogelijk willen doden.

Als we deze beeldspraak doortrekken naar de EU, is het niet zo vreemd dat critici van de EU en van de eenheidseuro door de elite worden gezien als een bedreiging en op allerlei manieren “kaltgestellt” worden."

Hij schrijft verder nog onder meer:

"De hoeveelheid kennis en vaardigheden die wij tot onze beschikking hebben in de westerse wereld is duizelingwekkend. Laten we die gebruiken om de realiteit beter te begrijpen, in plaats van deze stelselmatig te ontkennen.

Economisch, sociaal, justitieel en ook monetair beleid moet uitgaan van de realiteit en daarbij uiteraard continu streven naar verbetering. Maar beleidsmakers moeten geen dogma maken van politieke idealen zoals de ultieme gelijkheidsdroom, die waarschijnlijk de motivatie vormt achter de welvaartsvernietigende eenheidseuro en ook achter het falende westerse immigratie-en integratiebeleid.".
9 jaar geleden
Wij hebben met het vak ANW in 5vwo de strip van Margreet de Heer bekeken. Helemaal over wetenschapsfilosofie. Ook over de grotvergelijking. Op de site zie je ook een plaatje van de grotvergelijking. Hoop dat je hier wat aan hebt. Ik heb helaas de link van de volledige strip niet meer vandaar dat ik de website van de stripmaakster als bron heb gebruikt.