Wat is een magisch mythische levensfilosofie?

Ik maak een presentatie over Harry Mulisch en ik kwam deze zin tegen in een van de bronnen: Over al zijn werk kan gezegd worden dat het wordt gedomineerd door een magisch -mythische levensfilosofie. Wat betekend dit precies en hoe kan ik dit het beste verwoorden?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Filosofie
4.5K

Antwoorden (1)

Mulisch zag schrijven als een magisch proces. De werkelijkheid was volgens hem geen toevallig gegeven, maar er is een verborgen samenhang. Toeval bestaat niet, alles heeft een diepere betekenis: de geschiedenis is een wetmatig proces. De taak van de schrijver is om de diepere betekenis van de werkelijkheid zichtbaar te maken. Dat kon volgens Mulisch door mythen en symbolen in de werkelijkheid te herkennen.

De grote verhalen van de mensheid verbeelden de diepere betekenis van de werkelijkheid, het levensraadsel. Mulisch liet zijn werk aansluiten op die grote verhalen. De schrijver veranderde in het schrijfproces (op magische wijze) de werkelijkheid zodanig, dat in de gebeurtenissen het bovenpersoonlijke zichtbaar wordt, waardoor ze tot mythe worden verheven. Deze literatuuropvatting wordt magisch-mythisch genoemd.

magisch = met een bijzondere, bovennatuurlijke betekenis
mythisch = fabelachtig, verzonnen