wat zijn de belangrijke verschillen in de opvattingen tussen de 'jonge' en de 'latere' Karl Marx?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Filosofie
1.4K

Het beste antwoord

Toen Marx jong was, had hij wel veel interesse voor politiek en filosofie, maar was zijn visie op de maatschappij nog vooral die van de filosoof Hegel. Deze zag de ontwikkeling van de maatschappij vooral in stadia van langzame kwantitatieve groei, onderbroken door dialectische sprongen, waarin kwalitatieve verandering optreedt. Elke nieuwe kwaliteit draagt echter de kiemen van haar eigen ondergang in zich, en zal hierdoor uiteindelijk opgeheven worden. Pas na 1850 ( hij was toen 32 jaar) ontwikkelde hij zijn communistische theorie. Zijn levenswerk, Das Kapital, publiceerde hij in 1867. Daarin wordt het einde van het kapitalisme beschreven door een revolutie van de arbeidersklasse, waardoor een nieuwe (tijdelijke) staatsvorm kan ontstaan door het volk en voor het volk, de dictatuur van het proletariaat. De proletarische staat sterft vervolgens af om plaats te maken voor een bezitloze en stateloze maatschappij: het communisme.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
helder antwoord! dank!