Klopt deze redenering?

Als er iets buiten onze werkelijkheid is, dat ons duidelijk wil maken wat de bedoeling van het leven is, kan het dat niet door door het objectieve.
Want als buitenaardse wezens naar ons zouden kijken, dan zouden ze wel zien wat we doen en hoe we dat doen, maar niet waarom we dat doen, daar kunnen ze slechts naar gissen.
Want waarom we iets doen wordt bepaald door onze gedachten, gevoelens en idealen, en die zijn allemaal subjectief.
Als er iets buiten onze werkelijkheid is, dat ons duidelijk wil maken wat de bedoeling van het leven is, moet dat wel via het subjectieve doen.

En is het niet zo, dat iedereen via zijn eigen subjectiviteit het doel van het leven zou kunnen achterhalen?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Filosofie

Het beste antwoord

klopt helemaal...

sterker nog, er is totaal geen doel. Zo doelloos is het, dat een ieder zelf een doel mag 'kiezen' en daarvoor mag gaan... Als dat niet door iets buitenaards vastgelegd is, dan weet ik het niet...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Iets wat buiten onze werkelijkheid is, kan ons helemaal niks duidelijk maken omdat er geen interactie mogelijk is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
上戸彩
Er zitten wel een aantal aannamen in je redenatie die niet correct zijn of niet bekend zijn, b.v.

"Want waarom we iets doen wordt bepaald door onze gedachten, gevoelens en idealen, en die zijn allemaal subjectief."

Waarom we iets doen:
Ik denk dat een entiteit best in staat zou kunnen zijn ons goeddeels te doorgronden, want mensen zijn helemaal niet zo verschillend van elkaar als wij graag denken.
Denk maar eens aan massapsychologie: Vrijwel iedereen in Duitsland werd door Hitler beinvloed en overtuigd van zijn ideeen.

Daarnaast weten we dat er ook nog zoiets is als instinct en basisemoties die iedereen heeft.

Bovendien:
Als buitenaardsen weten wat het doel van het leven is (iets dat wij wellicht niet weten) dan kunnen ze dat toch aan ons duidelijk maken op eoa manier. Overigens als je WEET wat het doel is dan is dat objectief en niet meer subjectief.

Als laatste:
Wie zegt dat je gedachten niet worden ingegeven door een andere entiteit dan wij zelf.

Hoe weet dat wat je denkt, jouw gedachten zijn die je zelf hebt gecreëerd?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Men zegt wel eens het volgende: De genen die zegt niet in een almachtig God te geloven, hebben een groter geloof dan de genen die dit wel geloven!!!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Aannemende dat er buitenaardse wezens zijn, dan kunnen wij slechts gissen hoe die wezens in elkaar zitten!
Zij zien ons, wij hun niet!
En waarom zouden zij zich druk maken over ons doel in het leven?
Daar hebben we een geloof voor, toch?
Het doel van het leven is leven tot je sterft.
En om het gezellig te houden: daar begin je al mee direct na je geboorte.
Dus je redenatie klopt wel voor jou, maar niet voor iedereen.