Wat is onmisbaar?

Wat is onmisbaar? Is het materieel of immateriëel? Wat vind jij?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Filosofie
4.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kun je niet wat specifieker zijn?

Het beste antwoord

Niets is onmisbaar. Maar spreekwoordelijk hetgeen je echt niet wil missen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord

Andere antwoorden (25)

Liefde. Zijn er kinderen in huis? Als er geen liefde woont worden het kleine crimineeltjes. Ieder mens heeft behoefte aan liefde en voor een kind is het essentieel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zuurstof....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je eigen lichaam is onmisbaar, zonder kom je niet ver... Verder heb je lucht, water, voedsel en een beetje warmte nodig, de rest hoeft niet per sé...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja je eigen lichaam is wel handig om te hebben :-) +
Alle mensen om je heen waar je wat aan hebt. Die veel toevoegen aan je leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vertrouwen op elk vlak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het echte onmisbare is natuurlijke materiëel. Ga maar na: je kán wel leven zonder liefde, vertrouwen, vriendschap, enzovoort.
je kan echter NIET leven zonder water, voedsel, zuurstof, beweging.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geld, of het nu cash is of "plastic" of hoe je het maar wilt noemen. Zonder dat ruilmiddel ben je nergens.
14 jaar geleden
Eten, drinken, social contact :) en slaap natuurlijk. Dat zijn de dingen die uiteindelijk echt onmisbaar zijn, maar in de huidige maatschappij kan ik wel duizend dingen opnoemen... maar dat ga ik niet doen hoor :P
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Duizend dingen...? Van mij mag je ze opnoemen ;).
Mijn vrouw en kinderen.
Familie.
Vrienden.
Goede gezondheid.
Geld, niet perse onmisbaar maar je hebt het wel nodig.
Liefde .
Humor.
Goede gevoelens over iets.
Materieel:
Auto, in mijn geval.
Mobieltje.
Werk i.v.m geld.
Huis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat onmisbaar is, om te kunnen leven,
om te kunnen ervaren, en om te kunnen zijn,
dat is:

-de geest (het denken/ het rationele)
-de ziel (het voelen/ het emotionele)
-en het fysieke lichaam (het tastbare/ het mechanische).

Gij zijt dus, voor jezelf, om te kunnen leven,
om te kunnen ervaren en om te kunnen zijn,
ZELF onmisbaar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het idee voor iemand iets te betekenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
onmisbaar...
je adem,
de liefde de warmte die je kunt ervaren als je het leven leeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jezelf

Al het andere is nutteloos als je er zelf niet bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Taboes blijven onmisbaar!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
( historisch ) besef, dat is onmisbaar.
Zonder besef zou deze vraag niet gesteld zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niks is a priori onmisbaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Liefde voor jezelf.

De levensvreugde komt hieruit voort en dient als basis voor dit leven.
Dus het immateriële is onmisbaar.

Er vanuit gaande dat materie hier verstaan wordt als dingen om de mens (ogenschijnlijk) 'gelukkiger' te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat hangt af wie of wat degene is die mist.

De vraag is dus eigenlijk 'wat is voor wie onmisbaar?'.

Alles en iedereen kan gemist worden. Als het universum ophoudt te bestaan, zal er(vermoedelijk) niemand om rouwen.

Als mensen het plotseling moeten doen zonder die ene persoon die ze in hun leven niet zouden kunnen missen, leren ze vaak toch gewoon, hoe verder te gaan.

De mens is een flexibel wezen. Die past zich (bijna) altijd weer aan de nieuwe omstandigheden aan.
14 jaar geleden
on·mis·baar bn; -der, -st absoluut nodig; onontbeerlijk
Dat is de definitie.

Verder denk ik eigenlijk vooral een levend lichaam, een geest, de wereld zoals wij die kennen, zorgzaamheid, humor en belangen.
Moeilijk vraag is dit :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De liefde die je voelt, en de kleine kinderen met hun prachtige ongecompliceerde antwoorden, zodat je weer hoop krijgt in een toekomst.
Materieel antwoord; mijn heerlijke luie stoel, die ik achterover kan klappen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je gezondheid
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mijn laptop
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de geest die adem geeft

dus inmaterieel
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bewustzijn