Wat betekent het, vanuit de Feng shui-filosofie, dat een deur huilt?

Een vriend zag een vrouw een bedrijf Feng shui-klaar maken en zij was de deurpost aan het schoonmaken. Hij vroeg wat ze aan het doen was en de uitleg die gegeven werd luidde: "De deur huilt." Hij wilde niet verder vragen, maar ik ben toch benieuwd wat dit inhoudt. Ik kan voldoende vinden over deuren in de Feng shui-leer, maar hierover kan ik niets vinden. Hopelijk is hier een ingewijde die dit kan uitleggen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Filosofie
3.4K
Cryofiel
10 jaar geleden
Ik ken alleen een tochtige deur. Als het waait, kan de wind door de deur huilen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat klopt, Cryofiel. Maar ik weet bijna zeker dat dat niet bedoeld wordt. ;)
Cryofiel
10 jaar geleden
Dat vermoedde ik al... ;-) Maar goed, ik weet verder weinig van Feng Shui. Alleen dat het een soort bijgeloof is, dat op veel punten lijnrecht ingaat tegen de eeuwenoude kennis van de Indianen uit het Amazone-gebied, die nog dateert uit de tijden voordat daar de Inca-cultuur opkwam.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heb altijd gedacht, dat alleen een koe tochtig kon zijn....

Het beste antwoord

Dit zijn de Feng shui richtlijnen betreffende deuren:
- Deuren zijn de punten waar de energie het huis binnenstroomt. De omgeving ervan moet daarom zo vrij mogelijk zijn. Een grote boom of lantaarnpaal voor de voordeur is daarom niet aan te raden.
- Elke deur moet naar binnen toe openen, met uitzondering van de achterdeur.
- Een deur die niet tegen een muur aanstaat als hij 90 graden geopend is, belemmert de stroom van energie in het huis. De deur kan dan beter andersom worden gehangen. Als dat niet kan is een andere oplossing: een grote spiegel tegenover de geopende deur, tegen de muur.
- Deuren moeten ook niet recht tegenover elkaar staan, anders stroomt de energie te snel door het huis wanneer ze allebei geopend zijn.

Mogelijk is het de eerste regel die verklaart waarom de deur huilt: er staat een boom of lantaarnpaal voor, dus de energie kan niet vrij naar binnen stromen.
Of er hangt een spiegel direct tegenover de deur. Dan wordt alle binnenkomende energie direct weer naar buiten gestuurd. De spiegel moet aan een zijmuur hangen en iets inspirerends weerspiegelen (bijvoorbeeld de bos bloemen op de haltafel of het schilderij aan de muur er tegenover).
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Tot zover de theorie / het bijgeloof. Volgens de oude Tolteken en Azteken moeten deuren juist WEL recht tegenover elkaar staan. Er zijn namelijk demonen die een huis binnen willen dringen. Zo'n demon kan dat alleen stiekem doen, en moet dus heel snel zijn, anders wordt hij verjaagd. Dus als de deur openstaat en je let eventjes niet op, komt er een razendsnelle demon je huis binnen. En zie die er dan maar eens uit te krijgen... Als je nu recht tegenover de ene deur nog een deur zet, dan zal die snelle demon weliswaar heel snel door de deur je huis binnenkomen, maar zal hij al even snel door de andere deur weer naar buiten gaan. Dit omdat hij zo enorm gehaast is. Wanneer iemand de fout maakt om GEEN deur recht tegenover een andere deur te plaatsen, zal zijn huis binnen de kortste keren zijn bezeten door demonen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Moet dit dan een deur zijn die naar buiten lijdt?
Tegenover mijn voordeur is de woonkamerdeur. Dus is de demoon in de woonkamer, maar boeda zal hem wel wegsturen, die houdt de voordeur en de woonkamerdeur( van glas, kan er dus doorheen kijken) in de gaten. En bij mn keukendeur knalt ie tegen mn aanrecht op. In de gang is ook nog een deur, daar tegenover is ook een deur die naar een bergruimte gaat. Maar daar is een raam die meestal op kiep staat. Dus gaat ie dan weer naar buiten?
Toen ons huis werd "gereinigd" was een openstaand raam blijkbaar voldoende.
Cryofiel
10 jaar geleden
Het is maar net wat je gelooft. Lees mijn vorige reactie. Je ziet dat Feng Shui en de eeuwenoude kennis van de Tolteken en de Azteken lijnrecht tegenover elkaar staan. Tegelijk hebben Feng Shui en die eeuwenoude Zuid-Amerikaanse oerkennis allebei precies evenveel gelijk. Dus kies je eigen geloof. En realiseer je dat het een keuze is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Persoonlijk geloof ik er niet zo in.
Maar mn vrouw is er wat gevoelig voor. Ik geloof in wetenschap. Als ik het zie en meemaak geloof ik het pas. Een goede onderbouwing hoort er dus bij.
Er kan best iets zijn maar ik geloof het pas als er harde feiten zijn. Tegelijkertijd laat ik wel iedereen vrij in de keuze die ze maken. Even goede vrienden.

Andere antwoorden (1)

Dat de deur waarschijnlijk niet goed in de sponning past, omdat er vuil tussen zit.