Wat is het verschil tussen ethisch relativisme en cultuurrelativisme ?

Wat is het onderscheid tussen bovengenoemde ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Filosofie
3.4K

Het beste antwoord

'Cultuurrelativisme' wil zeggen dat je relativeert op basis van cultuur. Het besnijden van vrouwen in sommige islamitische landen is bijvoorbeeld te relativeren door te zeggen: 'Dat is hun cultuur.' Je zegt dan als het ware dat jij en ik er niet of maar beperkt over mogen oordelen omdat onze cultuur verschilt van de cultuur waar het om gaat (in mijn ogen een gevaarlijke aanname maar tot op zekere hoogte te verdedigen).

'Ethisch relativisme', ook wel 'moreel relativisme' houdt in dat je hetzelfde zegt op basis van ethiek. Vaak komt het op hetzelfde neer (andere culturen hebben een andere ethiek/andere waarden) maar je kunt het bijvoorbeeld toepassen op politiek: liberalen hebben een andere ethiek dan socialisten en hun acties zijn anders te interpreteren als je je daarvan bewust bent.

Hopelijk is dit een afdoende antwoord op je vraag. De twee liggen redelijk dicht bij elkaar, maar ik zou zeggen dat cultuurrelativisme 'kleiner' is dan ethisch relativisme en daar ook enigszins onder valt.

Groet,
~Amfi