Zijn er formele methoden om nieuwe dingen te ontdekken? En zo ja, welke?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Filosofie
1.4K

Het beste antwoord

Formeel, betekent toch dat het is opgeschreven? Er zijn vele boeken daarover, om uit ons brein en hart het creatieve nieuwe te halen.
Helaas, of God zij dank is het echte creëren niet af te dwingen en overkomt je. Je kan er wel de ruimte voor maken om creativiteit een kans te geven.

Tips:
1 bestook je brein met 1 probleem die je uiteen laat vallen in 1000 deelproblemen. Bestoken werkt het beste als je er een aantal mensen bij betrekt.
2 Loop in de natuur laat het allemaal los, voor 2-3 dagen. Zorg voor een relaxtheid met alles.
3 Drink een wijntje, zet een fijn muziekje op en schrijf alles op wat je vond van de wandeldagen, de mensen om je heen alles en soms wat onzinnige dingen die je over het probleem te binnen schieten.
4 Bestook je brein weer met het probleem en herhaal het rijtje. Na een paar keer is het probleem of onzinnig geworden of je ontdekt iets nieuws.

Vele variaties op hierboven zijn mogelijk, maar het blijft een kruisbestuiving van in vast bijten en durven volledig los te laten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nee. Wat dies meer zij, de meeste 'nieuwe dingen' in het verleden zijn per ongeluk ontdekt. Vaak als men op zoek was naar geheel wat anders.
14 jaar geleden
Jawis. In veel wetten staan opdrachten aan (bestuurs)organen om onderzoek te doen. En dan kan er wel eens iets nieuws ontdekt worden.
Bijvoorbeeld heeft een provincie de opdracht archeologisch mogelijk waardevolle gebieden in kaart te brengen. En de gemeente de opdracht om die gebieden te laten onderzoeken voordat ze ze ondersteboven laten spitten voor de bouw van een (pak ‘m beet) seniorenwoningencomplex. Zo hebben we hele leuke dingen ontdekt over onze terp.

Toegevoegd na 4 minuten:
En natuurlijk: ontwikkel instrumenten waarmee nauwkeuriger onderzoek mogelijk is. Gebruik die om nauwkeuriger te onderzoeken en je kan er gif op innemen dat je wat nieuws ondekt. Hubble was zo’n instrument, en z’n opvolger staat al klaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Dat zijn alleen geen nieuwe dingen, maar hele oude :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
X-D
Drommels! Dan moeten we snel een splinternieuwe terp opwerpen?
En Hubble moet sneller dan het licht gaan kijken. Wow!
Dat ligt eraan wat je bedoelt. Als het gaat om onderzoek doen, dan zijn er wel degelijk vaste onderzoeksmethoden (bv empirisch onderzoek). Als het gaat om het ontdekken in het algemeen, bv de gloeilamp of thee, dan zijn die methoden niet echt nodig, veel uitvindingen werden per toeval gedaan, dus willekeurig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, die zijn er niet. Ontdekkingen gebeuren vaak bij toeval.