Ik denk voor veel wetten dat de volgende regel toch aan de basis ligt:

Mijn vrijheid stopt waar de jouwe begint.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb m steeds opnieuw en van alle kanten bekeken.. en ik denk dat je gelijk hebt. sommige vrijheden kun je je niet permitteren omdat het andermans vrijheid of die van een groep schaadt... bedankt! hier kan ik mee verder!

Andere antwoorden (3)

Regelgeving mag nooit in strijd zijn met hogere regelgeving. Een gemeentelijke verordening mag bijvoorbeeld nooit iets toestaan wat een wet verbiedt. En regelgeving moet altijd conform de wetgeving tot stand komen, en bekendgemaakt worden. Staatscourant, bijvoorbeeld.
Informele regels zijn er natuurlijk zat. Moet redelijk zijn, moet controleerbaar en handhaafbaar zijn etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en aan welke regels moet dan die hogere regelgeving voldoen? Ik realiseer me dat er wetten zijn.. dat is in onze maatschappij wel zo'n beetje de hoogste regelgeving die er bestaat. Maar aan welke regels moet een wet voldoen voor het wet is?
Dat is heel algemeen. Ik sluit me aan bij bovenstaand antwoord. Bovendien heb je voor het bestur nog algemene beginselen van behoorlijk bestuur, bv motivatieplicht, zorgvuldigheidbeginsel, beginsel van non-discriminatie. Deze zijn vastgelegd in de Algemene wet bestuursrecht, sommige zijn niet vastgelegd maar gelden als ongeschreven rechtsbeginsel.

Verder zijn er nog algemene procedureregels voor het tot stand komen van een wet of regel. Het ligt er dan aan of het een formele wet is, een algemene maatregel van bestuur, etc. Welke regels dat zijn daar zijn boekenplanken over vol te schrijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk dat er geen regels zijn voor regelgeving aleen ideen.