Is ons bestaan onze eigen droom of is er echt een wereld buiten ons?

de vraag vraagt het

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Filosofie
1.8K

Het beste antwoord

Het leuke van dit soort vragen is dat je geen antwoord kan geven. Je kan het niet ontkennen, wat is realiteit? We nemen aan dat de wereld om ons heen echt is en objectief bestaat. Maar we kunnen ook geen tegen bewijs leveren dat het leven slechts een droom is. Het is als je het sec op die manier bekijkt even waarschijnlijk zou je zeggen. Echter dit is niet zo. Het feit is dat ik de realitiet als iets objectief buiten mij ervaar. Ik heb geen reden om er nog iets "boven" te plaatsen. Dit is een metafysische gedachte. Om deze collectief te ontkrachten gebruik ik altijd het voorbeeld van het theekopje aan de achterkant van de maan. Stel ik beweer dat achter de maan een theekopje zweeft. Het is zo klein dat geen enkele sensor het ooit heeft weten op te merken. Zou je mij geloven simpelweg omdat je niet kan bewijzen dat het niet zo is? Natuurlijk niet. Het lijkt op het eerste gezicht een stroman wat ik hier doe maar dat is absoluut niet mijn bedoeling. Wat ik wil laten zien is dat het logisch is om niet dingen "boven" de geopserveerde realiteit te plaatsen. Was het niet de befaamde filosoof Ockham die met zijn scheermes beweerde dat de meeste simpele verklaring waarschijnlijk de juiste is? Natuurlijk kan je niet met zekerheid zeggen dat de werkelijkheid geen droom is. Maar welke reden heb jij om aan te nemen dat dit wel zo is?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben hier 100% van overtuigt.

Andere antwoorden (7)

Ik heb de groene pil genomen en werd wakker. Alles bleef gelijk. We leven dus niet in een droom maar in de werkelijkheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij zijn een deel van ons bestaan. Het gaat niet buiten ons om en het is ook geen droom. Want dan zou het voor velen een nachtmerrie zijn.
14 jaar geleden
Descarte: ik denk, dus ik ben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou Descartes niet in deze vraag betrekken hiervoor moet ik even iets uitleggen van zijn filosofie. Descartes kwam tot zijn befaamde uitspraak: Cogito Ergo Sum. Door de methodische twijfel. Hij probeerde tot een aantal zekere fundamenten te komen door aan alles te twijfelen en vanuit deze fundamenten zijn filosofie op te bouwen. Net zoals men bij de Euclidische meetkunde dit doet. Zijn Cogito is een van de 3 fundamenten die hij had weten te ontdekken. Om tot zijn cogito te komen begon hij dus aan alles te twijfelen. Een van zijn argumenten was zijn droom argument waar hij juist inderdaad zei dat hij de werkelijkheid niet kon onderscheiden van een droom en daarom empirische data niet zeker is. Kortom Descartes is niet een verstandige om bij deze vraag de empirische werkelijkheid te verdedigen. Neem zoals ik deed bijvoorbeeld een filosoof als Bertrand Russel. (Het theepot argument ik zeg kopje en de maan. Maar het is in feite een andere verwoording van Russels tea pot tussen de aarde en Mars)
Dit wat WIJ ervaren is de droom van God... Dus het is niet IK of wij die dromen, maar God... En wij denken dat het van mij of van ons is... Er is geen wereld buiten ons...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bedoelt nachtmerrie.. + voor je laatste zin
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Interessante theorie maar waar baseer je dit op? (Niet lullig bedoeld echt geïnteresseerd)
In de realiteit ben ik een dromer, in mijn dromen ben ik een realist.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het een droom is. Ik herinner me nog goed wanneer ik ging slapen (heel lang geleden) en ik mijn moeder vroeg om me op tijd wakker te maken. Helaas nooit gebeurt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat maakt het uit, wij kunnen zelfs deel uit maken van een programma, als in de Matrix. Je moet al heel fanatiek zijn, als je dat onvoldoende vindt.