Geef je je vrije wil op als je gehoorzaamt?

Meestal gehoorzaam je je ouders als kind, of je baas als wernemer. Zelfs als je het er niet mee eens bent.
Is dit een soort 'slaafs' gedrag waardoor je je vrije wil opgeeft?

14 jaar geleden
in: Filosofie
2.6K

Het beste antwoord

nee, je geeft je vrije wil niet op, je moet hem echter af en toe even noodgedwongen naar de achtergrond drukken of beteugelen.
Maar de vrije wil is nog wel aanwezig.

Overigens hangt het hele leven min of meer van "gehoorzamen" aan elkaar. Er zijn talloze regels en wetten bedacht om het leven in goede banen te leiden en die verhinderen wat sommigen eigenlijk het liefst uit vrije wil zouden doen.

Voorbeeld: Misschien is het mijn vrjie wil om iedere dag met 200km per uur over de snelweg te razen. Maar deze vrije wil moet ik beteugelen, omdat ik weet dat het ongelukken kan veroorzaken, en dat wil ik weer niet.

Iets is pas slaafs gedrag als je jezelf er geen vragen meer bij stelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
amc
14 jaar geleden
Goed antwoord, bedankt.+1
amc
14 jaar geleden
Goed onderbouwd antwoord.

Andere antwoorden (12)

Ja. Dat is dan ook niet aan te raden. Je moet aan niemand gehoorzamen, zo word je nooit een eerzame anarchist.
14 jaar geleden
Als je gehoorzaamt tegen je betere weten in wel, maar als je gehoorzaamt omdat je ziet dat dit het beste is niet...

Dus daar heeft het mee te maken, of je weet of het juist is of niet...

Als het niet juist is om te gehoorzamen, dan geef je je vrije wil op...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
amc
14 jaar geleden
Hoe kun je weten of jouw wil juist is? Je kan wel een
"drammertje" zijn, dan weet je het dus niet maar voelt het zo. Toch interessant, vind je niet? Erg bedankt voor je antwoord, geeft voer om na te denken.+1
Nee. Als je van je ouders houdt, gehoorzaam je uit vrije wil.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kiest uit vrije wil om te gehoorzamen, of beter gezegd: om te doen wat gewenst is om te functioneren in de omgeving waarin je bent.

Dat is dus niet het opgeven van je vrije wil. Het is een keuze voor de beste optie, voor het gewenste gedrag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
amc
14 jaar geleden
Dank je wel. Niets aan toe te voegen.+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
als je als kind weet ik moet om 9 uur van mijn ouders naar bed, dan doe je wat je geleerd wordt en gehoorzaam je.

maar als je een dwarsliggerdje bent( en die moeten er ook zijn om het spoor recht te houden ) dan zal dat niet zonder slag of stoot gaan .

het hangt dus ook van het karaker af

kinderen hebben regelmaat nodig en daarom moeten ze op tijd naar bed en als ze inzien dat
dat het beste voor ze is dan zullen ze vrijwillig naar je luisteren, ook al wil je nog zo grag die film zien , je kiest uiteindelijk zelf voor de beste optie

en als je als volwassene het niet eens bent met je baas , dan kan je er voor kiezen ontslag te nemen of alles voor lief te neen ,,,, aan jou de keus
o ja of een babbeltje met hem gaan maken

dus ik geef als antwoord; nee je geeft niet je vrije wil op als je iemand gehoorzaamd
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
amc
14 jaar geleden
Dank je wel. Goed antwoord.+1
Je hebt altijd een keuze. Alleen de keuze staat je niet altijd aan.

Je kunt niet naar je baas luisteren en doen wat je zelf wilt. Dan raak je je baan mogelijk kwijt, en dat wil jij niet. Dus kies je er zelf voor wel te gehoorzamen. Je volgt (bijna) altijd je vrije wil ongeacht of je wel of niet gehoorzaamd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zolang je gehoorzaamd aan je eigen waarheid ben je nooit iemands slaaf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
amc
14 jaar geleden
Dank je+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gee...ik ga daarinn met jou mee...
Men gehoorzaamt omdat het nuttig is bv of uit conventie met de betrokkenen die verantwoordelijkheid dragen over de ernstige gevolgen.Wellicht heeft men er ook zelf baat bij. Hier is geen sprake van je vrije wil op te geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
amc
14 jaar geleden
Dank je+1
Je moet je altijd afvragen hoe vrij is je vrije wil.
Ik denk zelf dat je vrije wil aardig gebonden is aan allerlei facetten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Geef je je vrije wil op als je gehoorzaamt?"

Niet als men uit vrije wil gehoorzaamt;
wel als men daartoe wordt gedwongen;

zó meen ik...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben uit vrije wil bij mijn baas gaan werken, ik ken de arbeidsovereenkomst.Mijn baas kan die zodanig naar zijn hand zetten dat mijn vrije wil daar niet meer mee akkoord is, op dat ogenblik gehoorzaam ik mijn baas niet meer, dan ga ik een hartig woordje met mijn baas praten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
amc
14 jaar geleden
Dank je.+1
Nee, gehoorzamen hoor je uit vrije wil.