Nee het is alleen maar waar als het niet onwaar is, of het al dan niet bewezen kan worden daar trekt de waarheid zich niets van aan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

Dat klopt... want alleen geloven in iets, bestaat niet... alleen weten telt... en dat moet dus bewezen worden. Zo is het.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tuurlijk niet. Ik hou van mijn dochter, dat kan ik niet bewijzen maar is wel waar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zou je haast denken ja. Maar het kan ook nog eens zo zijn dat wij als mensen een bepaalde techniek of methode nog niet beheesen óm het te bewijzen. Dan kan het dus nog wel waar zijn...

Toegevoegd na 26 seconden:
beheersen natuurlijk
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Snuffel
14 jaar geleden
Inderdaad. +
Nee, maar het is wel handig als je anderen wil overtuigen.
Deze kwestie komt vaak naar boven in geloofs-discussies. Natuurlijk kun je niet bewijzen dat er een God is, maar je gelooft dit, en sommigen zelfs zo sterk dat zij vinden dat het waar is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee waarom er zijn zoveel dingen die je niet kunt bewijzen maar wel waar kunnen zijn
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat is waarheid? Wanneer is iets waar?

Als iets is bewezen, is er een heel grote kans dat dat ook echt waar is. Het is nog niet absoluut zeker, want het is mogelijk dat wij dan wel dénken dat we het hebben bewezen, maar dat er een fout in het bewijs zit die wij nog niet hebben ontdekt.

Er zijn ook dingen die waar zijn, maar die niet bewezen zijn. Neem de kern van Jupiter. De theorie voorspelt dat die kern uit metallisch waterstof bestaat. Stel dat dat klopt - dan is die bewering waar. Maar: we hebben dat (nog) niet bewezen.

Zo ontstond ook vroeger malaria door de malariaparasiet, en niet door de slechte (mal) lucht (aria) uit de moerassen. De bewering dat malaria door een parasiet werd veroorzaakt was dus ook in de tijd van Alexander de Grote (die erdoor werd geveld) al waar, maar op dat moment nog niet bewezen.

Alleen: zolang iets niet is bewezen, zou het best waar kunnen zijn, maar dat *weten* we dan nog niet.

Neem weer de bewering dat malaria door een parasiet wordt veroorzaakt. In de tijd van Alexander de Grote *was* de bewering al waar - maar dat weten we pas nu. Op *dat* moment was de bewering gewoon één van de vele onbewezen beweringen.

Het concrete antwoord op je vraag is dus:
Iets *kan* waar zijn, ook al kan het (nog) niet worden bewezen. Dat het waar *kan* zijn zegt echter niets, want het kan net zo goed onwaar zijn.
14 jaar geleden
Nee, als iedereen gelooft dat het waar is is het ook waar.
Als iedereen gelooft dat groei een noodzaak is voor welzijn dan is dat zo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
KennisDelen
3 jaar geleden
Dat is niet waar.
Als iedereen gelooft dat de aarde plat is (vroeger werd dat gedacht), dan wil dat nig nuet zeggen dat het ook zo is
Nee, er zijn zoveel dingen die je niet kunt bewijzen en of verklaren. Maar die dingen zijn er wel, en doordat ze er zijn moet er toch echt wel 'iets' waar zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Klopt dat er dingen waar zijn die we nu nog niet kennen. Aan de andere kant: zolang wij niet *weten* dat ze waar zijn, kunnen we dat ook niet zomaar beweren.
Er spelen twee dingen hier.

Bewijs voor een bepaalde groep mensen.
Bewijs voor 1 persoon.

Voor mij is iets waar als ik het ervaren heb en ik anderen ook heb horen zeggen dat zij dit ervaren hebben.
Voor mij is energie (chi) een waar iets.
Dus voor mij is dit bewezen en dus ook waar.

Als iedereen deze instelling heeft. Dat is een waarheid niet voor iedereen hetzelfde. Iedereen heeft namelijk zelf ervaringen en geloven dus andere dingen.

Nu hebben een bepaalde groep mensen een taak om bewijs te verzamelen of iets nu waar is of juist niet. Deze groep mensen nemen een taak over en spreken voor iedereen. Soms goed, soms niet zo goed.

Maar elke persoon heeft ook een eigen bewijsvoering.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
rose
14 jaar geleden
De vraag is of iets ook waar kan zijn als het niet bewezen kan worden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, want voor mij is Energie waarheid. Dit is niet bewezen.
De aard van deze vraag is fout. Niet alles op deze aarde is namelijk te bewijzen. Ons leven is vol van aannames terwijl we dat zelf meestal helemaal niet doorhebben. Enkele voorbeelden :

- We geloven dat iedereen dood gaat. Dit is nooit bewezen en zal ook nooit bewezen worden. Zodra iedereen dood is, is er niemand meer over om het bewijs te leveren.

- We geloven dat er morgen weer een dag komt. Is er enig bewijs voor?

- We geloven dat deze aarde bestaat. Hoe is deze aarde er dan gekomen? Er is in geen enkel geloof of theorie een bewijs voor het ontstaan van de aarde.

- We kunnen het bestaan van onszelf niet bewijzen door te leven. Om dit te kunnen doen moet je een dimensie hoger zijn dan dat je nu bent. Een grasspriet kan van zichzelf ook niet vaststellen dat hij bestaat. Wij als mensen kunnen dat wel.

We zien dus dat ons leven vol aannames is die voornamelijk gebaseerd zijn op het voorgaande.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
rose
14 jaar geleden
Dank je voor je antwoord. Wat ik niet goed begrijp: "De aard van deze vraag is fout."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ga verder niet in op je antwoord ik wil wel even aangeven dat ik het totaal niet eens ben met je antwoord. Ik snap je punt wel maar de maar ik zou dan iets minder vanzelf sprekende punten hebben. Duik bijvoorbeeld de wetenschap in en kom met een concreet voorbeeld van dingen die we voor waar aannemen maar niet te bewijzen vallen. Ik noem als voorbeeld de snaartheorie. Als je dit soort punten noemt komt het over alsof het antwoord een hoog "zweef" gehalte heeft. Het laatste punt wil ik wel even inhoudelijk aanvallen. De uitvinden van de methodische twijfel rené Descartes heeft namelijk aangetoond dat we wel het bestaan over onszelf kunnen aantonen. Dit is het befaamde Cogito Ergo Sum. Ik denk dus ik besta. Verkote versie want mijn commentaar is al veel te lang. Je kan aan alles twijfelen of het waar is of niet, echter er is een ding waar je niet over kan twijfelen en dat is dat ik twijfel. Daarom moet ik denken en om te denken moet ik bestaan. Dit is een van de meest basale dingen die je leert bij filosofie.
rose
14 jaar geleden
Overigens, de vraag is natuurlijk niet of er onbewezen zaken zijn die we voor waar aannemen, maar of het kán, of het mogelijk is, denkbaar, dat er een waarheid is die niet bewezen kan) worden.
Poeh dit is een heel erg lastige vraag waar binnen de wetenschapsfilosofie tot op de dag van vandaag nog discussie over is. Sowieso is het woord waar een predicaat die wel erg sterk is. Zelfs de meeste wetenschappers beweren niet dat ze de waarheid in pacht hebben. We spreken tegenwoordig in termen van waarschijnlijkheid. Je stelling lijkt erg op die van de filosofen van de Weense Kring ook wel de logisch positivisten genoemd. De bewering van de logisch positivisten was een uitspraak is alleen nuttig als het geverifieerd/bewezen kan worden. Echter er waren veel problemen met die aanname het voornaamste probleem was dat het te streng was. Neem een aantal theorien in de wetenschap zoals het Higgs-deeltje en Snaartheorie. Allemaal theoriën die we als zeer plausibel aannemen maar waar geen snippertje bewijs voor te vinden is. Wat ook een probleem is met deze stelling is het probleem wat we in de wetenschapsfilosofie onderdeterminatie noemen. Dit is het volgende probleem. Stel je hebt twee theorien die de empirisch waargenomen data volledig goed kunnen vatten. Echter ze hebben beide een volledig verschillende verklaring. (Dit komt best wel vaak voor in de wetenschap) Hoe weten wij dan wat waar is of niet? Het word dan een soort selectie proces en wordt de waarheid een antropocentrisch proces (de waarheid is door de mens gemaakt). Dit brengt mij weer tot het debat van de metafisisch realisme. Is er een realiteit buiten de menselijk geest die te kennen valt. Ook een vraag waar moeilijk antwoord op te geven is. Hoe kan je namelijk aantonen wat "echt" het geval is of niet. Klein voorbeeld volgens Leibniz is ruimte niets meer dat de gebied tussen twee objecten. Echter volgens Newton is ruimte meer dan dat en heeft ruimte bepaalde metafysische eigenschappen die hij toekent aan ruimte. Beide beschrijven hetzelfde Leibniz geeft een definitie maar Newton geeft het een soort extra impact door een theorie en te vertellen zo is het "echt"? Hoe weten we wat nou "echt" is of niet? Dit is iets waar de grote filosofen onderling niet eens uitkomen laat staan ik met mijn nederige kennis van de filosofie. Ik geef hier een aantal punten die men in acht moet nemen bij het beantwoorden van deze vraag. Ik heb zelf echter geen idee hoe het echt zit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee.Dat is een bekend gegeven in thrillers en jammer genoeg ook in het echte leven.Iemand beweert dat hij mishandeld of gepest of gestalkt wordt.Niemand gelooft hem omdat er geen enkel bewijs is.Pas jaren later blijkt dan dan deze persoon de waarheid vertelde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat is een bewijs...
Als je iets in je vingers neemt en besluit dat je het laat vallen dan open je je vingers. Deze waarheid is gebaseerd op oorzaak en gevolg en dat is gebaseerd op de basis van alle wetenschappelijke kennis: De snelheid van het licht. Als er een deeltje bestaat wat sneller is dan het licht dan wordt oorzaak en gevolg omgekeerd: Dan valt iets, dan pas openen de vingers zich.
Wat is waarheid...
Onderstaande website ( cern) doet onderzoek.

Toegevoegd na 5 minuten:
Cern public link is uitvoerig. Zie bronnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
rose
14 jaar geleden
Dit is echt willekeurige grijze prut op een vies bord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Cern site geeft informatie over een deeltjesversneller.
Mijn antwoord is een stelling vanuit de wetenschappers.
Wat de boer niet kent......
rose
14 jaar geleden
OK, mijn reactie was wellicht wat ongenuanceerd. Wellicht heb ik het gewoon verkeerd begrepen. In welke zin geef je antwoord op de vraag?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een toekichting op het antwoord is dat 'waarheid' en het 'bewijs' ervan relatieve begrippen zijn. In Wikipedia vond ik het volgende: "Waarheidsvinding:
De wetenschap kent een soort "tussenweg" tussen objectiviteit en subjectiviteit en dat is intersubjectiviteit. Intersubjectiviteit kan worden verkregen door bewustzijn van vooroordelen en positie van onderzoeker (beschouwer), pogingen tot falsificatie aan de hand van waarnemingen van anderen." Ik geef toe dat ik er even over deed om het te doorgronden. Antwoord op je vraag is dan: nee, iets kan waar zijn zonder dat dit direct bewezen kan worden.
De omgekeerde evenredigheid geldt ook.
Iets kan onwaar zijn zonder dat dat direct bewezen kan worden. Ik sta nog steeds achter mijn eerste antwoord. Hoewel ik toegeef dat het een behoorlijke moeilijkheidsgraad heeft.