Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Het beste antwoord

De werkwoordstam is hetzelfde, zodat de twee woorden een gemeenschappelijke semantische waarde hebben. Het voorvoegsel bepaalt de daadwerkelijke betekenis.

Geloven en loven (net zoals verloven, beloven) stammen van het woord 'leyfa' af, dat in het Nederduits 'prijzen, toestaan' betekende.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

het woord loven zit in alle 2
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Van beide werkwoorden is 'geloofd' het voltooid deelwoord.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
geloven doe je uit overtuiging, loven is meestal schijnheilig
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Loven is vaak ook iets wat uit geloven voorkomt.

Zeker in het christendom maar ook bijvoorbeeld in de islam zie je dit. Mensen geloven in God/Allah en loven hem daarom
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je looft iemand om bijv. een prestatie.
Iemand ophemelen, bij wijze van spreken.

Geloven is je vertrouwen stellen op, in dit verband een persoon (God). Een stap zetten naar het onbekende en weten dat Hij daarna beloont.

Als je dit samenvoegt, kun je het zo lezen: Je looft degene in wie je gelooft.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat hoeft niet. Ik kan mijn baas publiekelijk loven, terwijl ik hem achter zijn rug om totaal niet vertrouw, en dus niet in hem geloof. Anderzijds kan ik best geloven dat ik cum laude afstudeer, maar daarom loof ik die verwachting nog niet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hoewel men in het Boeddhisme minstens gelooft in een historische Boeddha, wordt die niet geloofd als in loven met een hallelujastemming. Dat verband is dus in een aantal religies aanwezig, maar is geen algemeen geldend principe.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding