Kunnen wij weten of iedereen de smaak van dezelfde appel (er vanuit gaande dat elke hap identiek aan elkaar is) hetzelfde ervaart?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Filosofie

Het beste antwoord

Dat weten we en we weten dat niemand iets exact hetzelfde ervaart als iemand anders. Sterker nog, één mens ervaart een nagenoeg identieke situatie niet eens iedere keer hetzelfde. Als je één mens tien maal dezelfde hap appel geeft, zij z/hij de eerste hap heel anders ervaren dan de negende of de tiende.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Nee dat kan niet omdat wij genetisch niet helemaal hetzelfde zijn. Dus een ieder ervaart een andere smaak.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja, en het antwoord is: iedereen ervaart de wereld op zijn eigen manier. Dit is een bekend gegeven: mesen lusten niet allemaal hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het hangt er ook vanaf wat je voor je hap appel hebt gegeten. Probeer maar eens eerst een pepermuntje te eten en direct daarna een appel... genieten (NOT)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja, dat kunnen wij weten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, iedereen vat de wereld op zijn eigen manier op. Zo ook smaak, dit heeft ook met de werking van de smaak papillen te maken, deze zijn bij iedereen anders 'ingesteld' Als kunnen smaken natuurlijk wel héél dicht bij elkaar in de buurt komen. Vraag maar eens of mensen de smaak van een appel willen omschrijven, ik denk dat 9 van de 10 hetzelfde omschrijft.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Iedereen ervaart het inderdaad op zijn eigen manier. Dit is ook zo met

kleuren
geluiden
geuren