Wat is een goed onderwerp voor een filosofie essay?

Ik kan geen goed onderwerp bedenken.
In het essay moet je het onderwerp uitschrijven, maar ook visies van 2 filosofen er in zetten en beschrijven. En dat maakt het voor mij moeilijk.
Heeft iemand tips voor een goed onderwerp?
(Alles behalve de doodstraf)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Filosofie
22.8K

Het beste antwoord

- Hoe weet je dat je iets weet?
- Is het werk van Martin Heidegger filosofie of literatuur?
- Waarom heeft bijna geen enkele franse filosoof iets zinnigs te melden?
- Zou de wereld een betere wereld zijn geweest als René Descartes zich bij de wiskunde had gehouden?
- Het wereldbeeld van de pré-socratici en dat van de moderne natuurkunde;
- de implicaties van het niet-gelden van de "wet van de uitgesloten derde" in de Indiaase logica voor de logische geldigheid van uitspraken over transcedente zaken;
- de indiaase logica en de moderne natuurkunde
- Wat bedoelde Wittgenstein met "worüber mann nicht reden kann, muss man schweigen". ?

Toegevoegd na 6 minuten:
Wat betreft de franse filosofen, met uitzondering van Foucault.

Toegevoegd na 57 minuten:
- Kan iets een verwerpelijk doel dienen en toch esthetisch mooi/waardevol zijn? (bv de film "Triumph des Willens" van Leni, Rieffenstahl, de SS-uniformen die Hugo Boss heeft ontworpen)
- Kun je zinvol van een landschap zeggen dat het "schuldig" is, of van een taal? (Zie Armando over het duitse landschap en George Steiner over de duitse taal)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuk! :-)
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan iets een verwerpelijk doel dienen en toch esthetisch mooi/waardevol zijn (bv de film "Triumph des Willens" van Leni, Rieffenstahl, de SS-uniformen die Hugo Boss heeft ontworpen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heidegger is filosofie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Toedel, nou dan kan Freak daar een mooi essay over schrijven.

Andere antwoorden (10)

Logica. Dat is een onderwerp waar veel over gefilosofeerd is en wordt. Ook door de filosofen in de oudheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
- maakt geld gelukkig
- de zin van studeren
- waarom moeten we solidair zijn
- heeft een dier een geweten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is een wereld zonder geloof een betere wereld?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik vermoed dat makkelijker is om 2 filosofen te zoeken die over hetzelfde onderwerp een theorie hebben
dan eerst het onderwerp te zoeken en daar de filosofen bij te zoeken.
zoek alleen het onderwerp waar ze beide over gaan, leer het nog niet in detail

dan zelf je idee over dat onderwerp uit te werken en dan de meningen van de 2 filosoof er naast te leggen
12 jaar geleden
Sociale Media. hot item.
re zijn vast wel meer dan twee filosofen die hier over hebben nagedacht. succes!

Toegevoegd na 5 minuten:
Sociale Media liefde, aandacht en energie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dingen als willekeurigheid of oneindigheid kunnen de basis vormen voor een zeer boeiend essay! Er zijn hier onder filosofen erg uiteenlopende maar zeer interessante uitspraken over gedaan.

Je zou het niet meteen denken, maar in essentie hebben deze twee onderwerpen verscheidene raakvlakken. Dit is een op dit moment een veel besproken onderwerp binnen de filosofie. Je hier in verdiepen, zal je anders naar de wereld en het leven doen kijken. En is dan ook bij uitstek een onderwerp voor een overweldigend essay!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een essay over "moreel juist handelen" (dus gebasseerd op Immanuel Kant)

Toegevoegd na 2 minuten:
Vergelijk Kant met Aristoteles en doe bijvoorbeeld aan de hand van het moraaldebat rond de uitstap van kernenergie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het moeilijke is, dat de filosofie eigenlijk vanaf de jaren 1930 'dood' is: alle denken is in de wetenschappen zelf opgegaan. Zo is er kennistheorie, logica, wetenschapsfilosofie. Rond 1935 is er een grote omwenteling in de wetenschappen gekomen, met de kwantumtheorie, de chaostheorie, de onbeslisbaarheidsstelling van Gödel, de mathematische speltheorie van John von Neumann enz, enz. Alleen in de juridische hoek is deze omwenteling nog niet helemaal doorgedrongen. Maar, computationele rechtstheorie is er al.

Dus het probleem zit hem in die visies van twee filosofen. Daarmee zit je vast aan verouderde ideeën. Jammer. Filosofie zou eigenlijk overkoepelend moeten zijn.

Het ligt dus aan je ambitie. Wil je over deze drempel heenstappen, en er gewoon een punt aan draaien, om innoverend te zijn? Of wil je het gemakkelijk houden?

Als je innoverend wil zijn, kan ik je aanraden om speltheorie op het rechtssysteem los te laten: daar is nog weinig mee gedaan. Wetten en rechten ontberen namelijk een abstractielaag: recht is casuïstiek. Dat maakt het recht onvoorspelbaar en ook heel erg duur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op school hadden we een keer gepraat over het lot/bestemd versus toeval.
Na ruim een uur waren we nog niet uitgepraat, dus dit is wel een aanrader ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
probeer eens,, de leer van het leven,,wat je tegen komt ,,hoe ga je er mee om ,,wat doe je er mee,,hoe zie je het,,,,,,,, ga je je ergeren over dingen of bekijk je het dieper,,leer ik hier van ,,is het een les,, enz enz enz