Wat is filosofie?
Het woord filosofie is afkomstig uit het Grieks. Het is afgeleid
van de woorden philia en sophia, die respectievelijk liefde en
wijsheid betekenen. Filosofie betekent dus letterlijk genomen:
liefde tot de wijsheid (wijsbegeerte). De Griekse wiskundige
Pythagoras (ca. 580-500 v. Chr.) heeft het woord in zwang gebracht.
Met recht kan dan ook gezegd worden, dat de bakermat
van de wetenschap in het Griekse denken ligt. Dit denken is in
eerste instantie filosofie. Wijsheid is voor de Griek beschouwende
en theoretische kennis (sophia). In het Oude Testament is wijsheid
vooral van praktische aard.
Wat filosofie nu precies inhoudt is niet zo eenvoudig en eenduidig
te zeggen. Dat komt omdat er in de loop van de geschiedenis
verschillende stelsels zijn opgebouwd, die met het woord filosofie
zijn aangeduid. Het is moeilijk om dit alles onder een gemeenschappelijke
noemer te brengen. Dit betekent dat een eenduidige
definitie van ‘filosofie’ eigenlijk niet bestaat.
De vraag wat wijsbegeerte is wordt door filosofen zelf verschillend
beantwoord. Dat komt omdat aan het begrip filosofie telkens
een andere inhoud wordt gegeven. De reden daarvoor is, dat de
diverse wijsgeren van mening verschillen over de thema’s die tot
de wijsbegeerte gerekend moeten worden.
Van filosofie kan gezegd worden dat het een vorm van wetenschap
of weten is. Dat weten richt zich door waarneming en
denken op de totale werkelijkheid. Hoewel filosofie een vorm
van wetenschap is, onderscheidt zij zich duidelijk van andere
takken van wetenschap. De plaats van de filosofie binnen de
wetenschappen kan wellicht het duidelijkst worden weergeven
als een positie tussen de exacte wetenschappen en de theologie,
zoals deze gegeven is door de Engelse filosoof Bertrand Russell
(1872-1970)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Vakgebied dat over het leven gaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vakgebied dat over het denken over het leven gaat.

Toegevoegd na 11 uur:
En het denken over nog veel meer, inclusief het denken onder het denken zelf.
Hoewel het ouderwetse woord voor filosofie wijsbegeerte is, gaat het vooral over denken. Dat is niet altijd hetzelfde als wijsheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De filosofie of wijsbegeerte is de oudste theoretische discipline (zij kwam voor het eerst echt op in de 6e eeuw v.Chr.) die het verlangen en het streven uitdrukt naar kennis en wijsheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Filosofie is het zich afvragen wat iets nu precies betekent; b.v. wat is filosofie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om te beginnen te weten wat filosofie is, begin dan met het lezen van het boek: De wereld van Sofie. Dit is een zeer begrijpelijk basisboek, van waaruit je je verder zou kunnen inlezen. (al heb je na het lezen van dit boek wel een echt antwoord op je vraag)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Perfect antwoord.
Filosofie, letterlijk de liefde voor kennis/wijsheid, is de wetenschap die zich bezig houdt met de vragen wat wij kunnen weten (wat zijn de grenzen van het kenbare), hoe wij dat kunnen weten (hoe komen wij tot ‘ware’ kennis), wat de waarde is van wat wij weten (wat is waar(heid)) en wat de relatie is tussen wat wij weten (onze kennis, de wetenschap) en de ‘werkelijkheid’.

De vraag wat filosofie precies is is overigens een filosofische vraag die door elke filosoof weer (op z’n minst net iets, en soms geheel) anders wordt beantwoord en waarop je van dezelfde filosoof best bij verschillende gelegenheden een ander antwoord kunt krijgen.
13 jaar geleden
De filosofie of wijsbegeerte is de oudste theoretische discipline (zij kwam voor het eerst echt op in de 6e eeuw v.Chr.) die het verlangen en het streven uitdrukt naar kennis en wijsheid. Een beoefenaar van filosofie wordt een filosoof of wijsgeer genoemd.

In het dagelijks spraakgebruik wordt de term filosofie gebruikt om elke vorm van wijsheid of levensbeschouwing aan te duiden (zoals in "iemands filosofie") of iemands uitgangspunten (zoals in "het sluit niet aan op de filosofie achter dit plan"). Dit verschilt van het begrip filosofie in een academische context, zoals deze in dit artikel gehanteerd wordt.

Misschien eens leuk om er een boek over te lezen

http://www.shoppydoo.nl/search.aspx?search=aristoteles+de+eerste+&categoryid=334&minprice=&maxprice=&f=&fromCategoryId=334
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
- wijsbegeerte is een mooi synoniem
- het beschouwen, nadenken over de aard der dingen
- de leer van (de geschiedenis) van het beschouwen

Vaak ook gebruikt als: visie, geheel van ideeën en uitgangspunten