hoe kan het dat mensen soms uit het niets een nieuwe religie aanhangen?

Zo ken ik iemand die op zijn 49e ineens fanatiek hindoe is geworden. Ik heb er niks op tegen en er alle respect voor maar hoe is het mogelijk dat je geloofsovertuiging zo drastisch verandert van het ene op het andere moment.
Zo hoor je ook wel van filosofen (atheistische of agnosten) op latere leeftijd toch ineens christen worden?
Is dit angst of een openbaring? of moeten we uiteindelijk toch ergens in geloven om ons gelukkig te voelen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Filosofie

Het beste antwoord

Omdat die nieuwe religie misschien een rust en een vrede in hun hart bracht waar ze voordien nooit hadden durven van dromen.Misschien maakt het niet uit welke religie maar is het bereiken van de toestand van vrede het belangrijkste.
Het omgekeerde kan ook: een fanatiek gelovige kan afvallig worden en daardoor juist gelukkig en vredig worden.
Ik denk niet dat het met angst te maken heeft.Het is meer een vinden , en soms erg plots, van hetgene waar je al zo lang naar zocht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Er bestaat een Soefi gezegde dat luidt:
"De zoeker zoekt niet, maar wordt gevonden."

Toegevoegd na 1 uur:
Of was het "de zoeker vindt niet, maar wordt gevonden ?¨
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een geloofsovertuiging is iets dat heel persoonlijk is, in ieder geval als hier uit vrije wil voor gekozen wordt, dus het antwoord op de vraag lijkt mij niet zo simpel en voor iedere persoon die dat meemaakt anders.
Wellicht dat er iets in hun leven (op wonderbaarlijke wijze?) is gebeurd, waardoor zij van mening zijn veranderd wat betreft het goddelijke. Misschien doordat ze een bepaalde documentaire hebben gezien, of met bepaalde personen zijn omgegaan/hebben gepraat.
Er zijn vele verklaringen mogelijk, het is voor iedereen anders.