Allereerst is boeddhisme geen religie want het kent geen God. Ik kan het 't beste omschrijven als een ethische, psychologische filosofie of als een niet-godsdienstige, spirituele levensbeschouwing, waarvoor geen dogma en geloof nodig is.

De vier verheven toestanden zijn liefdevolle vriendelijkheid, compassie (mededogen), vreugdevolle appreciatie en gelijkmoedigheid.

Er zijn vier verschillende graden/niveaus van verlichting: de Sotapanna, Sakadagami, Anagami en Arahant.

De Sotapanna heeft, door de Dhamma (houden of ondersteunen) voor zichzelf te realiseren of te zien, het 'instap'-niveau van verlichting bereikt. Hij heeft de waarheid van de leer van de Boeddha in zichzelf gevalideerd door middel van inzicht in de drie karakteristieken en de Vier Nobele Waarheden.

De Sakadagami verschilt in die zin van de Sotapanna dat de mate waarin hij begeerte en boosheid of haat ervaart, sterk verminderd is.

Voor de Anagami is het onmogelijk om nog begeerte en boosheid te ervaren. De Anagami kan echter wel nog steeds ignorantie (een verkeerd beeld van de werkelijkheid) ervaren.

De Arahant heeft het hoogste niveau van verlichting behaald: het Nirvana ofwel de vrijheid van de drie geestelijke vergiften van begeerte, haat en ignorantie. De geest van de Arahant is volledig gezuiverd en vredig in zichzelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een godsdienst heeft een god nodig om godsdienst te zijn. Een religie kan, maar hoeft geen godsdienst te zijn. Het is dan ook een misvatting dat een levensbeschouwing een god moet kennen om een religie te zijn.

Andere antwoorden (5)

Boedhisme is geen echt geloof, in de zin van dat je een god aanbid.
Het is meer dat je verlicht bent als je zelf boedha wordt of in ieder geval een eind die richting op. Voornamelijk door meditatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mja, ik zie boedhisme en taoisme meer als filosofie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
er zijn goden in buddhisme, als je er maar wat dieper in gaat
Boedhisten worden verlicht door meditatie en het volgen van het juiste pad. het pad dat leidt naar de verwezenlijking van het nirvana. Het is door Boeddha 'de vierde edele waarheid' genoemd. Het is het volgen van de middenweg, niet het geluk zoeken door middel van genietingen en ook niet door zelf-verzaking. De middenweg wordt ook het achtvoudig pad genoemd en bestaat uit; Juist, begrijpen, denken, spreken, handelen, juist levensonderhoud, inspanning, oplettendheid en juiste meditatieve concentratie.

Dit is allemaal nader door Boeddha uitgelegd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kort, krachtig, juist. +1
Buddhisten hebben hun Satori en Samadhi...
Satori is een eenmalige verlichting en Samadhi is een duurzame verlichting, waarbij het persoonlijke ik gestorven is en er eenheid is, één is...

En het is juist geen geloof... Geloven betekent niet weten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In het kort door het "loslaten" van het "ik"; van emoties als begeerte, aversie en ignorantie, door het volgen van het achtvoudige pad.

Zodra je bent verlicht ben je van het aardse lijden verlost omdat je de cirkel van wedergeboorte hebt doorbroken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens de Boeddha heeft de mens geen persoonlijke ziel en is er in die zin dus überhaupt geen sprake van wedergeboorte. Dat er boeddhisten zijn die in wedergeboorte geloven komt door vermenging met andere religies.
Van het licht n:D