De naam oorworm is wat verwarrend; het is een insect en geen worm. Het zou kunnen dat hij zijn naam kreeg omdat men vroeger dacht of ervaarde dat deze diertjes in het oor kropen, bijvoorbeeld om eitjes te leggen. Ook de wetenschappelijke soortnaam van de 'gewone' oorworm Forficula Auricularia zou van oor (auricula) afgeleid zijn. De naam verwijst naar een oud gebruik vermalen oorwormen als medicijn in het oor te gebruiken bij oorproblemen. Tenslotte lijken de uitgevouwen vleugels qua vorm op een oorschelp, en zou de naam hiervan afgeleid kunnen zijn. De meest bekende oorwormen zijn: de 'gewone' oorworm, de kleine oorworm en de bosoorworm, zij worden tussen de 3 en 5 centimeter groot. Er zijn ongeveer 1800 soorten in 10 families die allemaal het zelfde bouwplan volgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Omdat oorwormen zich graag in nauwe spleten begeven, werd wel gedacht dat oorwormen zich in de gehooropening van mensen ophouden. Ook zijn legenden bekend van de oorworm die zich door het trommelvlies heen eet en eitjes legt in het brein. Hoewel het laatste verhaal echt onzin is, zijn er wel enkele gedocumenteerde gevallen bekend uit medische journaals waarbij een oorworm in de gehoorgang van een mens werd aangetroffen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn partner had eens verschrikkelijke oorpijn nadat we waren gaan fietsen,net voordat we de huisartsenpost wilden bellen,keek ik er met een lampje in,en op dat moment kwam er een oorworm uit gekropen.
die moet volgens ons uit een boom gevallen zijn en heeft gewoon een schuilplaats gevonden.