Wie was eerder: de kip of het ei? Ooit las ik een zogenaamd (fake) wetenschappelijk onderzoek hierover. Wie kent dat artikel?

Er werd een experiment beschreven waarin een kip en een ei per post werden verstuurd van universiteit A naar universiteit B. En toen bleek dat - naar ik meen - de kip er "het eerst was" :-). Compleet met tabellen en grafieken. Kan het nergens meer vinden. Iemand advies?

Ik weet inmiddels het antwoord op de vraag die ik stelde. Het bedoelde onderzoek wordt beschreven op de volgende web-pagina: http://improbable.com/airchives/paperair/volume9/v9i4/chicken_egg.html

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
1.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klinkt als een erg leuk stuk. Ik hoop dat iemand het hier weet te vinden. Zeker dat ik dat de volgende keer dan op tafel gooi als mijn vader die vraag weer eens tevoorschijn haalt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Datum van het onderzoek: 1-4?

Het beste antwoord

Eieren zijn wezens die zich voortplanten door middel van kippen.

Dus het ei was er het eerst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Dat onderzoek ken ik niet, maar je vraag heb ik aan mijn kinderen gesteld en die wisten het antwoord.
Ik citeer:
" Maar papa dat is toch simpel, het ei natuurlijk. Jij hebt ons verteld dat de dinosaurus er veel eerder was dan de kip en die legden toch ook eieren."
(Aldus mijn 6 jarige zoon)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vraagstelling "Wat was er eerst, de kip of het ei?", zal u waarschijnlijk niet vreemd in de oren klinken. Kinderen raken er meestal niet uit, maar u weet natuurlijk dat de kip evolutionair afstamt van de dinosaurus. Nu spelen bepaalde wetenschappers met de gedachte om het embryo van een kip zodanig te manipuleren dat de verloren eigenschappen van een dinosaurus kunnen 'verrijzen'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zal voor het gemak aannemen dat je niet doelt op een willekeurig ei, maar specifiek op een kippe(n?)ei. Als je dan een antwoord wilt op je vraag, moet ik je vragen wat je definitie is van een kippe(n?)ei. Zie de volgende stellingen, een ervan is waar:

A: Is een kippe(n?)ei een ei dat gelegd is door een kip?
B: Is een kippe(n?)ei een ei waaruit een kip komt?

Indien je bij stelling A ja zegt, was de kip er eerder.
Indien je bij stelling B ja zegt, was het ei er eerder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
volgens de bijbel de kip
dat neem ik aan
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het ei
het ei kwam uit de voorganger van de kip
en uit dat ei werd de kip geboren
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De kip en het ei zijn samen tot ontstaan gebracht...
Ze zijn op het zelfde moment geschapen, kun je ook zeggen, dus er was er niet één eerst...

Beide tegelijk ontstaan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ze geschapen zijn dat was er gewoon meteen een kip, dus eerst een kip.
Maar als je hier niet in geloofd, dan het ei. Want dan is een kip waarschijnlijk van een ander dier geëvolueerd, en aangezien een kip niet tijdens zijn leven van uiterlijk veranderd, is het ei er eerst geweest.