Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kans keer kans bij vraag overerven van oogkleur en geslacht?

Stel, ik wil de kans weten dat een kind een meisje is en bruine ogen heeft van een homozygote vader [blauw] en een heterozygote moeder [bruin].
Kan ik dan gewoon P(bruin) * P(meisje) doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
802
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat lijkt me alleen kunnen als P(bruin) even groot is in geval van vaders danwel moeders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan geen P(bruin) vaders en P(bruin) moeders definiëren, wat bedoel je hier precies mee?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

In dit soort opgaven mag je er vanuit gaan dat de eigenschap niet geslachtsgebonden is en dus los staat van de andere eigenschap (man of vrouwelijk).

De moeder geeft alleen een X chromosoom door. De vader een X en Y chromosoom. Dus 1/2 kans op een meisje en 1/2 op een jongen.

Oogkleur is in dit geval Bb (bruin, heterozygoot) en bb (blauw, homozygoot recessief). Dus 1/2 kan s op Bb (bruin) en 1/2 op bb (blauw).

Je mag dan P(bruin) * P(meisje) doen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Wat betreft kansbereking is de regel dat als je de kans wilt berekenen op twee gebeurtenissen je dan de kans op de ene gebeurtenis X de kans op de andere gebeurtenis doet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding