Zwanger worden door onbeschermde sex tijdens de menstruatie. Kan dat nou wel of niet?

Volgens mij heb ik altijd geleerd dat je te allen tijde zwager kunt raken van onbeschermde sex. Mijn (stuk jongere trouwens) vriendin zegt van niet. Wie heeft er gelijk?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
74.7K

Antwoorden (7)

Jij hebt gelijk. Je kunt ten allen tijde zwanger raken als je onbeschermde seks hebt.

Wel is de kans heel erg klein dat je zwanger raakt tijdens de menstruatie, maar toch...de natuur kan gekke dingen doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zwanger worden tijdens de menstruatie is vrijwel uitgesloten. Zie bron
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vrijwel is niet nooit. Het kan dus wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Opmerkelijk, hoe vaak tegenwoordig infonu wordt gebruikt als bron. Je weet dat iedere gek daar zonder enige controle een stukje neer kan plempen? Dan kun je nog beter wikipedia gebruiken, daar is tenminste énige vorm van controle.
De kans dat je tijdens je menstruatie zwanger wordt is praktisch onmogelijk. Een zwangerschap kan alleen ontstaan tijdens een ovulatie (eisprong). Een ovulatie vindt bij een regelmatige cyclus van 28 dagen meestal zo’n 14 dagen na je de eerste dag van je menstruatie plaats. Het eitje wat na de ovulatie vrijkomt, is slechts 24 uur bevruchtbaar. Sperma daarentegen, leeft gemiddeld twee dagen met een variatie tot acht dagen. Als het eitje niet door het zaad bevrucht wordt en er dus geen zwangerschap is opgetreden, wordt deze tijdens de volgende menstruatie door het lichaam uitgestoten.

Het is dus onmogelijk om tijdens je menstruatie zwanger te worden. Maar, dat betekent niet dat als je seks hebt tijdens je menstruatie, je absoluut niet zwanger kan worden. Want stel dat je een korte menstruele cyclus hebt, van bijvoorbeeld 21 dagen per maand, dan vindt je ovulatie dus zeven dagen na de eerste dag van je menstruatie plaats. Je menstruatie duurt een dag of vier en sperma kan in uitzonderlijke gevallen acht dagen overleven. Als je op de derde dag van je menstruatie seks hebt, zou het in theorie zo kunnen zijn dat het sperma overleeft tot je ovulatie. Op dat moment kun je dus tijdens je ovulatie zwanger worden omdat je tijdens je menstruatie seks hebt gehad.

Kortom, zwanger worden tijdens je menstruatie kan niet. Maar zwanger worden tijdens je ovulatie omdat je tijdens menstruatie seks hebt gehad kan wel. Die kans is klein maar niet onmogelijk. Hopelijk heb je op deze manier wat meer duidelijkheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
normaal gesproken kan je niet zwanger worden als je ongesteld bent. alleen op je vruchtbare dagen. je kan natuurlijk beter niet onbeschermd vrijen dan hoef je je ook geen zorgen te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee dat kan niet tijdens de ongesteldheid.in die dagen is er namelijk geen rijp eitje aanwezig in de baarmoeder.op die dagen stoot de aanhechtingwand in de baarmoeder juist de laag die het eitje nestelen af en kan er geen eitje vast hechten.ook niet in de eileiders omdat er dan geen eitje richting baarmoeder gaat.dat gebeurd in de dagen voor de ongesteldheid.ongeveer 10/12 dagen voor je ongesteld word gaat er n eitje van eierstok naar de baarmoeder en dan ben je t meest vruchtbaar.dan is de kans op zwangerschap t grootst.je kan je vruchtbaarheid ook checken door je iedere morgen te temperaturen dan kan je zien wanneer je vruchtbaar bent.als je temperatuur iets omhoog gaat ben je vruchtbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gemiddeld 14 dagen voor de menstruatie is de eisprong, voor zover er iets bestaat als gemiddelde vrouwen. En je temperatuur gaat pas omhoog ná de ovulatie, wanneer je juist niet meer vruchtbaar bent.
Ja, dat kan.

*Gemiddeld* heeft een vrouw een cyclus van 28 dagen, met (gerekend vanaf de eerste dag van de menstruatie) de eisprong in het midden van die cyclus. Maar verrassing: de gemiddelde vrouw bestaat niet.

Je kunt bijvoorbeeld ook je eisprong op dag 8 hebben. Als je dan ook nog bedenkt dat het voorkomt dat spermacellen het wel vijf dagen overleven in de baarmoeder, blijkt dat je zwanger kunt raken van seks tijdens de menstruatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De kans is niet erg groot, omdat de menstruatie normaliter tussen twee eisprongen invalt, en de kans dat je zwanger wordt dus wel heel erg klein is. Maar zeg nooit nooit ; ook met deze methode is het aantal ongewenste zwangerschappen beduidend meer dan 0.
Het is wel een hele slechte tijd in de maand als je heel erg graag zwanger wilt worden, maar het is daarentegen géén betrouwbaar voorbehoedsmiddel.

Het zwangerschapscijfer voor deze 'methode' is 8, wat wil zeggen dat van de 100 vrouwen die een jaar lang op deze manier vrijen, er 8 zwanger worden. Tel uit je risico.