Waarom heb ik ineens zoveel "hooiwagens"/langpoten in huis en zijn dat dezelfde beestjes?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
24.7K

Het beste antwoord

De grote trilspin (Pholcus phalangioides) (ook wel hooiwagenspin genoemd) is een spinnensoort uit de familie der trilspinnen (Pholcidae). De grote trilspin komt wereldwijd voor en is waarschijnlijk één van de meest voorkomende spinnen in huizen in België[2] en Nederland.[3][4]

Meestal zit de grote trilspin aan de randen van het plafond waar zij een onregelmatig web maakt van een paar draden. Wanneer een insect of een andere spin verstrikt raakt in het web gooit de trilspin nieuwe draden over haar prooi en snoert deze vervolgens in. Dankzij haar lange poten kan zij dit vanaf een afstand doen. Zodra de prooi machteloos is, komt de trilspin dichterbij en eet zij de prooi op. De spin wordt 7 tot 10 mm groot (poten niet inbegrepen).

Toegevoegd na 4 minuten:
Langpootmuggen zijn een groep van muggen met een relatief lang en dun lichaam en zeer lange, sprieterige poten. In Twente worden ze spekkebijters genoemd. In sommige streken (onder andere Noord-Holland) noemt men ze ook wel glazenwasser, en nog andere benamingen komen voor (Tessels: spekmaaier). Ten onrechte worden ze ook wel hooiwagens genoemd; een hooiwagen is namelijk een spinachtige met zeer lange poten. Dezelfde spraakverwarring bestaat ook in het Engels, waar daddy-long-legs gebruikt wordt voor de langpootmug en de hooiwagen.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
en dat is dus geen hooiwagen, want die blijven buiten, +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
yep
sterredag
6 jaar geleden
grote trilspin en hooiwagens zijn dus niet dezelfde spinnen

Andere antwoorden (2)

Dat ligt vooral aan het weer en de tijd van het jaar.
Misschien woon je bij een weide? Daar kan het ook aan liggen.

(Tip: Wil je ze weg, kijk eens in de winkel. Ik heb ook een keer 2 zonnebloemstickers gehad. Ze bleven daar wel een lange tijd uit de buurt!)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hooiwagens zitten vaak buiten, en zijn geen echte spinnen.
Jij bedoelt denk ik Trilspinnen,ze lijken op hooiwagens en zitten vaak in huis
Met langpoten worden vaker muggen bedoeld.

Ik denk dat ze binnen zitten omdat er veel kleine insectjes in huis zitten.het heeft veel geregend afgelopen tijd en bomen en struiken zijn doorweekt.ze hebben geen "huis" meer en dus komen ze bij ons wonen.dat trekt dan ook weer spinnen aan.hier in huis barste het er ook van...