Nee, dat kunnen ze niet. Zo zijn chimpansees en bonobo's (iets kleiner en zwarter dan een chimpansee) twee verschillende soorten geworden doordat er een grote rivier tussen hun leefgebieden doorstroomt. De chimpansees zitten ten noorden ervan, de bonobo's ten zuiden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, er zijn zeker apen die kunnen zwemmen: o.a. de Java-aap en de Rhesusaap,

Toegevoegd na 50 seconden:
Zie deze bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Rhesusaap
http://nl.wikipedia.org/wiki/Java-aap
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, er zijn apen die zeer goed kunnen zwemmen. Er zijn zelf makaken in Japan die in warme bronnen zitten in de koude winters

Toegevoegd na 1 minuut:
Het is natuurlijik soortsafhankelijk of een bepaalde soort wel of niet kan zwemmen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
O.a. de orang-oetan, java-aap en de rhesusaap kunnen zwemmen.
De chimpansee en gorilla niet.

Het heeft niet per se met grootte te maken, maar meer met de noodzaak, evolutionair gezien.

Als er in de dierentuin een gracht van water om het verblijf zit ipv een hek, kun je er vanuit gaan dat het dier niet kan zwemmen of een hekel heeft aan water (bedoel ik serieus).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
volgens mij de meeste apen niet,in een boel dierentuinen heb je apeneilanden omgeven door water, dat is toch echt zodat ze niet kunnen ontsnappen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoewel orang-oetans meestal uit de buurt van water blijven, blijken de dieren wel te kunnen zwemmen. Canadese wetenschappers hebben daarvoor het bewijs geleverd.
De onderzoekers van York University in Toronto bestudeerden de activiteiten van een groep jonge orang-oetans die opgroeiden in een opvangtehuis in Borneo, maar recentelijk zijn vrijgelaten in het wild. In tegenstelling tot de meeste van hun soortgenoten bleken de dieren totaal niet bang voor water.

De onderzoekers observeerden hoe sommige dieren een poging deden tot zwemmen. Twee andere apen bedreven zelfs de liefde in het water.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de nood het hoogst is, is elk dier in staat een klein stukje te zwemmen. Ook apen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alle zoogdieren kunnen zwemmen.
De meeste doen het echter niet graag en alleen in noodgevallen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn apensoorten die in gebieden leven waar zeer veel water is, waar de bomen min of meer in het water staan. Deze apen zwemmen behoorlijk veel, en ook onder water.
Geen idee hoe ze heten, maar ik zag er een tijdje geleden een stuk over op een van die natuur- of dierenzenders op tv.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sommige wel andere niet.