In onderstaand filmpje kan je een celdeling zien. Elke cel kan zich delen en de celdeling verloopt in bacteriën bijna gelijk aan dierlijke cellen. Het verschil is dat bij dierlijke cellen er een celkern is waarin het DNA zich bevindt en in bacteriën niet. Het erfelijke materiaal zweeft er los rond. In dierlijke cellen lost de celkern eerst op voordat de cellen verdeeld worden en het DNA wordt gedupliceerd.

Voor de celdeling wordt het erfelijk materiaal gekopieerd en elke kopie wordt naar een celkant getrokken. Als het erfelijk materiaal is gekopieerd en de celinhoud gelijk is verdeeld over zeg de linkerkant en rechterkant van de cel, dan snoert de celmembraan zich in zoals in het filmpje en ontstaan er twee cellen. Door opname van water en het produceren van o.a. het materiaal waaruit de celmembraan is gemaakt wordt de cel (in dit geval de bacterie) weer net zo groot als de oorspronkelijke.

Toegevoegd na 56 seconden:
Andere filmpjes:

http://www.youtube.com/watch?v=4Ka4PjuuHi8

Toegevoegd na 2 minuten:
http://www.youtube.com/watch?v=3cD3U2pgb5w

Toegevoegd na 2 minuten:
http://www.youtube.com/watch?v=gEwzDydciWc

Toegevoegd na 23 uur:
----------------------------
Je vraag is niet zo heel duidelijk trouwens. Als je bedoelt hoe een bacterie zich verdeelt over de ruimte dan gaat het om de beweging.

Hierbij zijn twee principes mogelijk:

1. De bacterie heeft een roterende of bewegende staart, een flagellum genoemd. Dat is een soort nanomotor zoals je in bijgaande afbeelding kunt zien.

Deze manier werkt vooral goed bij het voortbewegen in water.

2. Minder voorkomend is een beweging nder het eigen gewicht waardoor het glijdt.

3. Allerlei uitsteeksels buiten de cel die zich uitrekken en samentrekken waardoor er beweging mogelijk is als die uitsteeksels ergens aan vast komen.

4. Tuimelen, door bepaalde gestuurde bewegingen binnen de bacterie. E. Coli (darmbacterie) doet dit bijvoorbeeld ook.

5. In de cel zitten elementen die zich kunnen samentrekken en uitrekken en deze worden ook gebruikt om de organellen en het erfelijk materiaal te verdelen over de cel. Maar deze elementen kan de bacterie ook gebruiken om van vorm te veranderen en een bepaalde richting op te gaan.

De richting waarop bacteriën zich bewegen kan gestimuleerd worden door bepaalde chemische stoffen waarnaar ze toe worden gelokt, of er vanaf gaan.

Toegevoegd na 23 uur:
http://www.youtube.com/watch?v=z96d6PA_vNU
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat is een eigenschap van elke één-cellige. Ze kunnen hun celkern opsplitsen, waarna de cel insnoert tussen beide kernen tot afsplitsing volgt. Na een cel-deling heb je twee cellen, elk met de helft van de oorspronkelijke grootte. Daarna kunnen beide cellen weer groeien en uiteindelijk opnieuw delen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is een cellig