Onvermogen van stel om kinderen te krijgen af en toe ook gevolg van te grote diversiteit van genen?

Ik was benieuwd of het onvermogen van een stel mensen om kinderen te krijgen af en toe ook het gevolg kan zijn van incompatibiliteit van de genen tussen die twee mensen? Dus dat de genen van deze twee mensen onderling dusdanig ver uit elkaar liggen dat ze niet met elkaar kunnen reproduceren. Of zijn de onderlinge mutaties tussen twee willekeurige mensen in de wereldbevolking hiervoor niet groot genoeg?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (3)

het mitochondrisch dna ,wat alleen vrouwelijk is speelt een grote rol bij het produceren van een kind .
want niet alleen de gezonde ,ook de erfelijkheid van bepaalde ziekten aandoeningen zitten er in .
men zal met de tijd wel kunnen selecteren in goede en slechte dna onderdelen.
het is wel verstandig om de navelstreng in te laten vriezen om later als het kind volwassen is
het gebruikt kan worden om eventuele erfelijkheids zaken te kunnen stoppen/afremmen .
en bepaalde ziekten te kunnen bestrijden .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, immers hoe groter de diversiteit des te minder de kans op inteeld en hoe groter de kans op een gezonde combinatie. Onvermogen om kinderen heeft meestal andere oorzaken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Fireeyedboy;

Ik denk niet dat genetische verschillen een rol spelen. De samensmelting van genen begint namelijk pas vanaf het moment van bevruchting en zaad- of eicel kunnen vooraf niet bepalen of ze met elkaar zullen matchen. De echte oorzaak is in de meeste gevallen medisch verklaarbaar, genetica speelt daarbij eigenlijk geen rol. Of het moet om erfelijke onvruchtbaarheid gaan natuurlijk....