Mijn moeder zei altijd: "Als de zwaluwen laag vliegen, gaat het regenen/wordt het slecht weer. Wat is hier waar van en waarom zouden ze dan laag gaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
87.5K

Het beste antwoord

Ook als zwaluwen dicht bij de grond of vlak boven het water vliegen zou dat betekenen dat er slecht weer op komst is.
Om er achter te komen of dieren inderdaad weer "voorspellen" moet je ze maar eens een poosje heel goed in de gaten houden en tegelijkertijd opschrijven wat voor weer het is. Je zult dan ontdekken dat zwaluwen laag vliegen als het koud en nat is en dat ze hoog vliegen bij zonnig en warm weer. Ze doen dat omdat ze op jacht zijn naar insecten. Als het warm is vliegen de insecten hoog doordat ze worden meegevoerd met de opstijgende warme luchtstromen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Ja dat is waar,
vooral als ze in de buurt van water zijn, het valt hier bij ons ook vaak op,
het komt ook omdat insecten dan laag boven het water vliegen. ze kunnen dan dus makkelijk een hapje vangen.

Ook kunnen ze laag bij de grond eerder beschutting vinden, dan dat ze hoog in de lucht vliegen
13 jaar geleden
insecten gaan lager vliegen als het slechter weer wordt (luchtdruk?) zwaluwen leven van insecten.het is geen broodje aap zwaluwen gaan idd lager vliegen als slechter weer wordt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit klopt. Een zwaluw is een insectenetende vogel. Wanneer er minder stijgende lucht is, gaan de insecten die de zwaluw eet laagvliegen, dus de zwaluw ook.

Wanneer er minder stijgende lucht is, wordt het slecht weer. De zwaluwen vliegen laag omdat hun insecten dat ook doen, door weinig stijgende lucht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Insecten weten vanuit instink't wanneer het slechter weer word, gaan dan laag vliegen! Anders overleven ze het weer niet omdat ze nergens kunnen schuilen. Zwaluwen eten insecten en vliegen daarom dan ook laag om ze te vangen.
Dus de zwaluwen vliegen laag, omdat de insekten laag vliegen vanwege slecht weer.
Waarom er dan niet gezegd word de insecten vliegen laag is omdat wij de insecten niet kunnen zien en de zwaluwen wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier speelt de luchtdruk een rol, waardoor insecten laag bij de grond zijn. De erop jagende zwaluwen zien we dus ipv bij mooi weer hoog boven de huizen en de bomen, laag over de weilanden heen en weer schieten.
Het klopt ook eigenlijk altijd, zoals met meer oude boerenwijsheden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De zwaluwen gaan lager vliegen, omdat hun voedsel dat ook doet, anders zouden ze in de hogere luchtlagen niets te eten vinden. Door het lager gaan vliegen van de insecten,kun je dus nagaan,dat het weer gaat verslechteren. Alleen, die insecten zien wij niet,maar de zwaluwen die er op jagen wel. Vandaar de uitspraak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het gaat regenen, is er in Nederland vaak een lage-druk gebied. Insecten zweven mee met de luchtdruk, en vliegen dus lager als er een lagedrukgebied is.
Zwaluwen eten deze beestjes, en zullen hun jachtgebied dus lager hebben als hun prooi ook lager vliegt.
Als het mooi weer is, vliegen de insecten hoger, en dus ook de zwaluwen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door de dalende luchtstromingen worden insecten, de prooi van de zwaluw, omlaag geplazen. De zwaluw gaat ook lager vliegen.