Men spreekt vaak van een "slakkengangetje"maar hoe snel/langzaam is dit eigenlijk?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
3.2K

Het beste antwoord

Langzamer dan: 0,003 m/s

dat is namelijk het wereldrecord-snelheid van de snelste slak ooit gemeten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Het is de snelheid die net tussen traag tot zeer traag zit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Letterlijk genomen zou dit 0,048 kilometer per uur zijn. Een slak gaat namelijk gemiddeld 0,048 kilometer per uur.

Uiteraard is dit vaak spreekwoordelijk op te vatten en niet letterlijk. Men spreekt dan ook van een slakkengangetje als iets/iemand duidelijk langzamer gaat dan hiervoor als normaal wordt beschouwd. Dus als een auto op de snelweg 80 km/u rijd in plaats van 120 km/u kan met spreken van een slakkengangetje, terwijl 80 kilometer helemaal niet zo traag is. Het gaat er dus om of het in verhouding met de rest traag is.

Overigens zijn er een aantal dingen die letterlijk met een slakkengangetje gaan, zoals de Poolse post ( die gaat zelfs nog langzamer!).
Zie link.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een gewone tuinslak bereikt een topsnelheid van ongeveer 78 furlongs per fortnight.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoeveel lichtseconde per jaar is dat? :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Da's dus de topsnelheid van de tuinslak. De gewone snelheid zal iets lager zijn, zeg 25% lager. Dan is de gewone snelheid van de tuinslak een lichtseconde per millennium.
Snails move by sliding on their single foot. Specialized glands in the foot secrete mucus, which lubricates the path over which the snail crawls. Snails can only crawl. Even those that live in water can't swim. As they crawl they secrete a slime to help themselves move across surfaces. Snails and slugs travel at speeds that vary from slow (0.013 m/s) to very slow (0.0028 m/s).

Dus, een slakkegangetje is letterlijk tussen de 16.836 en 78.168 furlong/fortnight om maar even de eenheid van mijn bovenbuurman aan te houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt het vergelijken met 50 km/h rijden, waar je 100 mag!

Toegevoegd op 06-05-2009 21:41:14
Tip: Ga eens vaker op zondag de weg op!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
voor slakse begrippen is dat best wel snel. omdat een slak over het algemeen niet zo lang leeft.