Honden voelen dat hun baasje thuis gaat komen, hoe kan dat?

Het blijkt dat wanneer hond en baas een goede relatie hebben honden weten wanneer hun baasje naar huis vertrekt en gaan dan 'wachten' (voor de deur, raam, kijkend naar buiten, etc). Dit doen ze ook als hun baasje op een willekeurig tijdstip vertrekt en op grote afstand. Zelfs als hun baasje 'nep' opstaat om te vertrekken reageren honden pas als ze daadwerkelijk naar huis gaan. Het is nu zaak uit te zoeken welk fenomeen hiervoor zorgt.

Toegevoegd na 17 minuten:
Iets duidelijker:
De experimenten zijn gedaan op 10 tot 50 kilometer afstand tussen hond en baas, dus de baas vertrekkend vanaf werk of een andere plek naar huis toe, waar de hond is die reageert op het moment dat de baas vertrekt.

Toegevoegd na 18 minuten:
Iets duidelijker:
De experimenten zijn gedaan op 10 tot 50 kilometer afstand tussen hond en baas, dus de baas vertrekkend vanaf werk of een andere plek naar huis toe, waar de hond is die reageert op het moment dat de baas vertrekt.

Toegevoegd na 1 uur:
Voorbeelden van onderzoek uit een boek dat ik niet terugvind:

Sheldrake, R., & Smart, P. (2000). A dog that seems to know when his owner is coming home:
Videotaped experiments and observations. Journal of Scienti c Exploration, 14(2), 233–255.

Radin heeft dit verder onderzocht en nuanceert daarin onderdelen, maar ziet dat de hond significant presteert.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
5.6K
Cryofiel
13 jaar geleden
Inderdaad, graag een bron. Aan een losse bewering hebben we niets. Ik weet namelijk dat er veel "onderzoeken" zijn gedaan die, bij nadere beschouwing, aan alle kanten bleken te rammelen. Als het klopt wat je zegt, zou dat opzienbarend zijn, dus dan had ik meldingen van dit onderzoek al in alle wetenschappelijke tijdschriften verwacht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Katten weten het ook, altijd als ik bij mijn ouders op bezoek kom dan zit de kat al bij de brievenbus mij op te wachten. (het is onregelmatig wanneer ik kom)

Het beste antwoord

gehoor is sowieso een belangrijk punt maar het is ook zo dat honden dingen waarnemen die we niet beseffen.
om een voorbeeld te geven.
bepaalde hond (dacht een labrador maar kan ook bij meerdere honden zijn)
die labrador kan bijvoorbeeld een 10 tal seconde van te voren aangeven aan het baasje dat die een epileptische aanval krijgt.
zelfde als dat alle dieren al minimaal een dag vertrokken zijn als er een tsunami aan komt.
zei hebben gewoon gewoon veel beter uitgeruste zintuigen en wellicht een soort van six sense ofzo
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Honden hebben betere oren en hore zo dat het baasje er aan komt, ookal is deze nog een huis of twee verwijdert. Het opstaan.. Tsja. Als je je schoenen aandoet is er een duidelijk teken dat je weg gaat.

Er is geen enkel odnerzoek nodig. De beesten zijn beter getuned dan mensen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tijdstip van de dag. veel mensen komen op ongeveer dezelfde tijd van de dag thuis. dat weten/voelen honden en ze worden dan actief.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat een hond detecteert voordat dat op zintuigelijk niveau verklaarbaar is, weet denk ik iedere hondenbezitter.
Wat ze missen aan verstand hebben ze wel aan gevoel.
Dat gevoel kan dingen die het verstand niet begrijpt.
Als je dat accepteert, begrijp je het gedrag van honden beter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet of dit relevant is,maar onze hond kreeg, toen hij nog leefde één maal per week een geklutst ei. Datwas alltijd op Dinsdagochtend. En elke dindagochten ging ie voor de kelderdeur zitten wachten, omdat daar de eieren bewaard werden. Misschien merkt het dier dat aan het gedrag van de thuisgeblevene, anders kan ik het niet verklaren.