hoe kan uit dode materie leven ontstaan

als een enkele cel al zeer complex is hoe heeft hij dan kunnen ontstaan en zich kunnen vermenigvudigen

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
3.4K

Antwoorden (5)

Dat kan niet.
Leven,overal om ons heen , is en blijft een wonder.
De recente explosieve toename van kennis heeft de kloof tussen dode materie en leven alleen maar verbreed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Want leven zoals wij kennen is niet opgebouwd uit natuurlijke elementen...
Cryofiel
13 jaar geleden
Dat een enorm vliegtuig omhoog komt en in de lucht kan blijven, is ook een wonder. Toch is dat helemaal verklaard. Het leven is ook een wonder. Dat is nog niet helemaal verklaard. Maar dat betekent niet dat het onverklaarbaar is. We zijn alleen nog niet zo ver. Net zoals men een tijdje geleden nog niet zover was dat men kon verklaren hoe zware vogels in de lucht konden blijven. 't Is slechts een kwestie van tijd. En van onderzoek. En natuurlijk van een open geest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En als er voor een vliegtuig ,een ontwerp,ontwerper nodig is.Hoe staat het dan met vogels,die 1000x efficiënter vliegen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op welke gegevens baseer je de claim dat vogels 1000x efficiënter vliegen dan vliegtuigen?
Cryofiel
13 jaar geleden
Het leuke is dat de evolutietheorie uitstekend verklaart hoe het leven heeft kunnen ontstaan *zonder* ontwerper. Het "argument" dat voor alles een ontwerper nodig zou zijn, wordt alleen gebruikt voor en door mensen die de evolutietheorie alleen kennen van horen zeggen, maar die niet weten hoe de evolutie feitelijk in elkaar steekt.
Hoe het eerste leven is ontstaan, is nog niet duidelijk. We hebben wel enige aanwijzingen, maar die beperken zich tot delen van het ontstaansproces, en ze zeggen niet meer dan hoe die delen zouden *kunnen* zijn verlopen.

De kloof tussen niet-levende materie en levende materie wordt dus heel langzaam gedicht, maar tot nu toe zijn wel steeds een klein stapje verder gekomen in het oplossen van dit grote raadsel.

Ik zal hier de huidige vermoedens aangeven.

Op de vroege aarde ontstonden spontaan de bouwstenen van het leven. Dit gebeurde door vulkanisme, kosmische straling en bliksems. Dit proces is intussen gedemonstreerd. Ook in de ruimte ontstaan de bouwstenen van het leven - dit is waargenomen. Aangezien er in de begintijd van het zonnestelsel een ware regen van meteorieten op de jonge aarde neerdaalde, zal een klein deel van die kosmische levensbouwstenen de tocht door de dampkring hebben overleefd, en zich bij de aardse levensbouwstenen hebben gevoegd.

Uit die bouwstenen ontstond door toeval RNA - dat kun je in dit verband zien als een primitieve versie van DNA. Ook dit proces is intussen gedemonstreerd, zij het dat daarbij slechts stukjes RNA ontstonden die veel te kort waren om te overleven. Het idee is, dat als je maar tientallen miljoenen jaren en over honderdduizenden vierkante kilometers aardoppervlak RNA produceert, er ooit stomtoevallig wel eens een stuk moet ontstaan dat wel levensvatbaar is.

De vorming van primitieve cellen is ook gedemonstreerd. Niet de complete cellen die wij nu kennen, maar de cel in de vorm van een uiterst eenvoudige celwand die een "binnenruimte" (de inhoud van de cel) scheidt van de "buitenruimte" (de rest van de aarde). Die "cellen" waren leeg en konden verder niets, maar ze waren wel enigzins stabiel.

(vervolg in reactie vanwege ruimtegebrek)
Cryofiel
13 jaar geleden
Organismen op aarde zijn opgebouwd uit gewone scheikundige elementen - voornamelijk gebaseerd op koolstofverbindingen. Er zit niet één atoom in je lichaam die onmogelijk is volgens de scheikunde. Je bent dus volledig opgebouwd uit stoffen die je los als levenloos zou beschouwen.
De bouwstenen voor het leven (aminozuren) zijn in experimenten op puur scheikundige manier ontstaan. Sporen van aminozuren worden ook teruggevonden in kometen, en hoeven dus niet eens heel erg onwaarschijnlijk te zijn.
Dat het leven uit materie bestaat, geeft het eigenlijk al aan. Er is puur scheikundig gezien geen wezenlijk verschil tussen de materie in de vrije natuur, en de materie in levende organismen. Behalve dan misschien een hoger koolstofpercentage.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
+ Het leven *is* tenslotten scheikunde. Pure scheikunde. Niets meer en niets minder. Nou ja, ook een stuk natuurkunde natuurlijk. Maar da's toch allemaal één geheel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maar daar is het replicerend vermogen nog niet verklaard, want "doet" dode materie niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Schijnbaar doen scheikundige elementen wél aan replicatie, wanneer ze in de juiste samenstelling te werk gaan. Het feit dat organismen die uit deze elementen bestaan aan replicatie doen wijst dit uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Cryofiel Er is veel veel meer dat bij leven betrokken is.
Bv. zijn er vier fundamentele krachten die zowel in de uitgestrektheid van de kosmos als in de oneindige kleinheid van atoomstructuren een rol spelen. Zwaartekracht,elektromagnetische kracht
en de sterke en de zwakke kernkracht! En nog zoveel meer!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan me nog een aantal onderzoeken herinneren, waarin verschillende sterkten van de fundamentele krachten in een simulatie werden gegooid om te kijken wat er zou gaan gebeuren. Blijkt dat leven zonder zwakke kernkracht prima te doen is. Zelfs zonder zwaartekracht zou het onder bepaalde omstandigheden nog tot de mogelijkheden behoren. Interessante scenario's waren dat - een universum dat leven toestaat hóeft niet te lijken op dat van ons. Zelfs met behoorlijke verschillen - zelfs met het wegvallen van één van deze 4 krachten - kan leven ontstaan. Overigens ook telkens zonder de in dat universum geldende regels te verbreken. --- Een sterkere indicatie van een hogere macht die het leven hier gebouwd heeft, zou zijn als we in een universum leven waarin leven volgens de daar geldende wetten níet kan bestaan. Als het wél kan zonder natuurwetten te overtreden, zul je beter positief bewijs aan moeten leveren.
Cryofiel
13 jaar geleden
@hanson, da's een mooie cirkelredenatie. Want zodra dode materie aan zelfreplicatie doet, noemen we het levende materie. @aimeeTJE, die vier fundamentele krachten zijn onderdeel van de natuurkunde.
Het zijn gewone biologische en natuurkundige processen die, op termijn, tot heel ongewone resultaten leiden.
Er is tijd voor nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens bepaalde religies leeft ook het levenloze, ook wel kosmische eenheid genoemd. Op zich geen verkeerde gedachte omdat de verschillende atomen de voorwaarde voor het leven creëren. Verschil tussen leven en levenloos is er dan niet.

Voorwaarde in onze wetenschap om iets levend te noemen is dat het zich reproduceert. Dat kan alleen DNA. Toch vinden we complexe aminozuren (bouwstenen van DNA) op meteorieten en ook bij experimenten zoals het Miller-Urey experiment (zie link) toont men aan dat onder bepaalde omstandigheden aminozuren ontstaan. Toch heeft men nooit DNA zien ontstaan dat zichzelf reproduceert. Volgens andere wetenschappers komt het DNA op aarde vanuit het heelal'(ook wel panspermia. genoemd) of is het op Mars ontstaan en hierheen gebracht door meteorieten. Wat vast staat is dat al het leven op aarde afstamt van een enkele DNA molecuul dat zich begon te delen. Zo zijn wij mensen familie van alles wat leeft. Van plant tot kat.

In ons zonnestelsel zijn een aantal kanshebbers op leven waaronder Mars en de maan van Jupiter: Europa. Deze maan heeft een ijskorst waaronder een zee kan stromen waar leven zich in zou kunnen ophouden. Nasa richt zijn pijlen dan ook op deze oorden.

Het zal niet lang duren voor we uitsluitsel over buitenaards leven in het heelal vinden. We zijn er ijverig naar op zoek. Toch bij ontdekken van microbiologisch leven op andere planeten in ons zonnestelsel zullen we eerst moeten kijken of dit niet komt door besmetting vanaf aarde. Pas als het nieuw ontdekte leven een basis heeft die wij niet kennen, kunnen we zeggen dat het leven zich zelf ontwikkeld uit levenloos materiaal of dat het met meteorieten is meegekomen. Deze ontdekking zal de mensheid op zijn grondvesten doen schudden. Religies en overtuigingen moeten dan herschreven worden en dat zal de nodige commotie veroorzaken.