De oorzaak zit vaak in de darmen, waar de vertering niet goed verloopt. Door de ontregeling van de vertering raakt ook de maag van slag en produceert te veel maagsappen. Deze lopen dan in feite over naar de slokdarm, waar ze oprispingen veroorzaken. Zeker wanneer er zich veel gas in de darmen bevindt, die zich via de maag een weg zoekt naar buiten (uw mond), kan zo'n gasontsnapping tegelijk ook wat zuur meenemen, waardoor een oprisping ontstaat.
Dat betekent dus dat er teveel gas zit in je darmen. Normaal gesproken hoort er zich daar geen gas te bevinden. Het gas kan er op een aantal manieren komen:
-Je slikt lucht in, omdat je te gulzig eet.
-Je drinkt een koolzuurhoudende drank.
-Je eet voedsel dat je niet kunt verteren.
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Door te snel eten of drinken maar ook door het drinken van koolzuurhoudende dranken, hoopt zich lucht op in de maag.

Deze wil weer terug naar boven, en vindt daar een uitgang via de slokdarm en de mond; voila, een boer.

Soms neemt de lucht gewoon de lange eenrichtingsweg naar beneden en voel je het af en toe borrelen in je buik, waardoor het uiteindelijk als een wind naar buiten komt - al is dat niet de enige manier waarop winden onstaan, maar dat is een heel andere vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een boer ontstaat toch als zijn ouders hem verwekken?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Behalve als het een boerin is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus, Marleen als ik niet snel eet en geen koolzuurhoudende dranken tot mij neem, produceer ik geen boer(en)?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet het alleen uit ervaring van boerendochters.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Moolkeesje ; vrijwel niet nee. Rustig eten en drinken doet wonderen, zodat er niets kan gaan gisten of borrelen in de maag. Komt er toch een keer een boertje, dan is dat toch gegarandeerd gerelateerd op wat en hoe je hebt gegeten of gedronken. Praten tijdens het eten is ook een manier om lucht in de maag te krijgen trouwens. Maar hoe dan ook, die lucht MOET er eerst in. Via het eten zelf of door de manier waarop.
In de darm wordt tijdens de spijsvertering gas gevormd. De belangrijkste darmgassen zijn stikstofgas (N2), koolzuurgas (CO2), methaangas (CH4). Deze gassen zijn reukloos en worden deels in de darm opgenomen en komen dan via de bloedbaan in de longen vanwaar zij worden uitgeademd.

Dit verklaart onder andere de knoflooklucht die mensen met de adem verspreiden na het eten van knoflook. De samenstelling en de hoeveelheid van de in de darm geproduceerde gassen hangen voor een groot deel af van de samenstelling van de voeding, met name van het gebruik van plantaardig voedsel.

Per dag wordt in de darm ongeveer 600 ml gas gevormd, waarvan een groot deel het lichaam via de anus verlaat met de ontlasting of door 'winden'. Een klein deel ontsnapt naar de maag en komt daar als 'boer' naar buiten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een boer ontstaat wanneer gas in de maag en/of darm weggaat via je mond.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je koopt een stuk land, wat dieren of zaden en gaat daar commercieel mee aan de slag, dan heb je een boer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, maar de boer zelf ontstaat toch als zijn ouders hem verwekken, op zeker moment kiest het jongetje dit beroep en dan is eigenlijk op het moment van de verwekking de boer al ontstaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En dan geven ze antwoord op goede vraag .nl
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wie 'ze'?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Martijn wind je niet op. Jij reageert slechts, dus voel je niet aangesproken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goed antwoord +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zo is dat Jeroen.
je koopt een stuk land, wat dieren of zaden en gaat daar commercieel mee aan de slag...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ach ja ik loop al een tijdje mee, en heb mij overal tegen gewapend