Hoeveel kilo is een liter water?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
219K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Het is van elkaar afgeleid: de meter werd (ik meen rond 1800) vastgesteld als een veertig-miljoenste deel van de omtrek van de aarde bij de evenaar, het kwam niet helemaal exact uit maar goed, in die tijd... Een liter is gelijk aan een kubieke decimeter; een decimeter is een tiende meter. Een liter ( = dm3 ) water van 4 graden heeft een massa van een kilogram. Die is dus van de meter afgeleid, in combinatie met water. Bij 4 graden is water het zwaarst door uitzetten en (bij die 4 gr) krimpen.

Het beste antwoord

Helaas houden de verder nauwkeurige antwoorden weer eens geen rekening met de dichtheid van lucht.
Omdat ook op deze situatie het probleem gewicht/massa van toepassing is, zou je zeggen , een kilo is een kilo.
Dat is met massa ook zo maar je bepaalt de massa aan de hand van het gewicht.
Bij 1013 HPa en 4 graden is de dichtheid van lucht ongeveer (afhankelijk van de samenstelling van gassen die men lucht noemt) ongeveer 1.3 gram per liter.

Dus ondervindt een liter water een OPWAARTSE kracht (volgens de wet van Archimedes) van dus 0.013 N, ofwel 1.3 gram- kracht.
Het water is DUS 1,3 gram zwaarder dan de balans aangeeft en weegt dus in vacuum 9,81 N+ 0.013N =9,823N
wat overeen komt met een massa van 1001.3 Gram.
Je ziet dus dat als water bij 20 graden 998 gram massa heeft, het dus ongeveer een kilo massa zou hebben.
Meestal laten we dit facet buiten beschouwing.
Voor exacte analytische metingen waar de invloed van lucht op de verschillende dichtheden van de gebruikte stoffen onderling verschilt, gaat het wel een rol spelen.
Dit is dus typisch de mens, maakt zich druk om veel cijfers achter de komma, maar vergeet WEZENLIJKE invloeden uit gemakzucht mee te nemen.
Dit is niet als verwijt , maar als constatering bedoeld.
Je moet dan in je antwoorden de significanten (ofwel de weergegeven nauwkeurigheid) meenemen.
Op een getal van bijvoorbeeld 999.9947 is een fout van 1.3 dus zo groot dat je dan beter 1000 + of - 1.3 aan kan geven, onderzoekers kunnen hiermee wel overweg, docenten NaSk niet altijd.
Dit verhaal is bedoeld om wat bewustwording te kweken bij zij die dat nog niet hebben.
Gemakshalve wordt de soep gelukkig niet zo heet gegeten als hij opgediend wordt, dat is maar goed ook, door het afkoelen en verdampen van water verandert het zoutgehalte en de dichtheid van de soep al duidelijk meetbaar....
Bedenk dus goed wat je meet en welke nauwkeurigheid in de weergaven van je antwoord nog zinvol is.
De vraagsteller kan dan nog wegkomen met het feit at de nauwkeurigheid van 1 liter niet vermeld was, gebruikt men een maatcilinder dan is die meetfout dekkend voor de dichtheid van lucht.
Is het een maatkolf van een liter , dan mag je uitgaan van een fout van 0.1 ml.
Dan speelt de opwaartse kracht van lucht dus wel degelijk een verstorende rol.
Nu maar hopen dat ik met dit positief bedoelde stukje niet in de min kom.......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

één liter water is precies één kilo
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor water is het ongeveer:
1 liter water = 1 kg
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
weggecompenseerd? Is dat een woord? :p
Een liter water van 4 gr. Celsius weegt 1 kilo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1 Liter water van ongeveer 4 graden Celcius is gelijk aan 1 kilo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij 4°C is 1 liter water precies 1 kg (999,972 gram om exact te zijn).
Bij temperatuurverhoging zet water iets uit en wordt dus iets lichter per liter. Bij 20°C weegt 1 liter nog 998 gram.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij temperatuursverlaging zet het water ook uit trouwens.