Waarom komen nachtdieren op het licht af?

Dat een mug naar het licht komt dat snap ik nog - deze heeft de mens nodig voor de voortplanting.
Maar een mot of ander nachtdier lijd meestal alleen maar schade en overleeft het vaak niet als deze naar het licht toe komt.
Dus zou je zeggen, dat de evolutie er wel voor gezorgd zou hebben dat ze niet naar het licht toe gaan.
Maar toch is dat niet waar, en dat vind ik vreemd.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
2K
Amadea
13 jaar geleden
Zie http://www.goeievraag.nl/vraag/insecten-lichte-bronnen.70471

Antwoorden (3)

Ha, die Stapper;

Nachtdieren bestaan nog steeds, dus misschien is het de methode van de evolutie om de zwakkere exemplaren aan hun nieuwsgierigheid toe te laten geven en naar het licht te gaan en de sterkere en slimmere dieren er weg te houden om zo te kunnen overleven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nachtdieren hebben de neiging om naar het donkerste punt te gaan. Vreemd genoeg gaan ze daarom naar het licht, omdat optisch gezien het donkerste altijd vlak naast het licht is.
puur optisch bedrog dus voor de dieren.
13 jaar geleden
Een mogelijke verklaring bij motten is dat ze zich oriënteren op de maan (groot lichtgevend ding) om koers te houden als ze vliegen. Bijvoorbeeld door de maan constant links voor zich te houden. Dat werkt met een object dat zover weg is als de maan, dan hou je een rechte lijn aan.

Een lamp is ook een groot lichtgevend ding. Maar als je als mot probeert koers te houden door je te oriënteren op een lamp, dan werkt het niet. Als je de lamp constant links voor je houdt, vlieg je niet in een rechte lijn, maar om de lamp heen. En dan niet in een cirkel, maar in een spiraal die steeds kleiner wordt. Net zolang tot je van héél dichtbij kennismaakt met de lamp.