Waardoor worden vrouwen vaak ouder dan mannen?

Ik hoorde dit laatst van familie . Ze kenden vier tot zes weduwe vrouwen en maar een of twee weduwe mannen (weduwnaren) . Ze zeiden dat vrouwen sterker zijn dan mannen mentaal . Maar hoe zit dat ? En nee ik heb dat niet van een vrouw maar van een man in mijn familie gehoord …..

een jaar geleden
in: Biologie
2K
ronron1212
een jaar geleden
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenland/artikel/5043686/vrouwen-mannen-onderzoek-chromosomen-theorie-gedrag-genetische
HannekeJanssen
een jaar geleden
Vrouwen worden gemiddeld ouder dan mannen, maar het is ook zo dat vrouwen vaak oudere mannen trouwen (en mannen jongere vrouwen), en dat daarom meer vrouwen weduwe worden dan mannen weduwnaar.

Antwoorden (2)

In de Verenigde Staten is de gemiddelde levensverwachting voor vrouwen 81 jaar, volgens de Centers for Disease Control and Prevention (CDC). Voor mannen is dat 76 jaar. Over de hele wereld leven vrouwen gemiddeld langer. Dus waarom hebben vrouwen de neiging om mannen te overleven?
Twee van de belangrijkste oorzaken zijn biologisch, zegt Virginia Zarulli, universitair hoofddocent demografie aan de Universiteit van Zuid-Denemarken. De eerste oorzaak heeft te maken met verschillen in geslachtshormonen, althans bij cisgender-mensen (mensen van wie de genderidentiteit overeenkomt met het biologische geslacht dat ze bij de geboorte hebben gekregen). Cisgender-vrouwen produceren meer oestrogeen en minder testosteron dan cisgender-mannen. Oestrogeen biedt bescherming tegen een reeks ziekten, zoals hart- en vaatziekten , volgens een onderzoek uit 2017 in het tijdschrift Biology of Sex Differences .
Hoge niveaus van testosteron zijn daarentegen in verband gebracht met een verhoogd risico op sommige ziekten, zoals endometrium- en borstkanker bij vrouwen en prostaatkanker bij mannen, volgens een onderzoek uit 2020 in het tijdschrift Nature Medicine(opent in nieuw tabblad). Testosteron is ook in verband gebracht met risicovol gedrag en hogere niveaus van agressie, wat het risico op overlijden op jongere leeftijd kan vergroten, zei Zarulli.

Daarnaast: vrouwelijke zoogdieren hebben twee dezelfde geslachtschromosomen, die we X-chromosomen noemen (XX). Mannelijke zoogdieren hebben een X-chromosoom én een Y-chromosoom (XY), twee verschillende dus. Recent onderzoek heeft aangetoond dat dieren met twee verschillende geslachtschromosomen kwetsbaarder zouden zijn voor genetische afwijkingen. Dit kan volgens het onderzoek leiden tot een kortere levensduur.
SimonV
een jaar geleden
Dit komt doordat vrouwen in het verleden niet mochten werken van mannen (mannen vinden zich heel wat). En omdat mannen wel werkte gingen zij sneller dood.

ps: ik vind het verschrikkelijk dat er eigenlijk nog steeds niet helemaal dezelfde rechten zijn voor mannen en vrouwen. Women you are stronger!!!!!!!!
een jaar geleden