Komt de hele hersens functie door de ruggenmerg heen?

Is de ruggenmerg zenuw compleet aangesloten op de hele hersens functie? Ik bedoel komt het hele hersens door de ruggenmerg zenuw?

2 jaar geleden
in: Biologie
1.5K
tinus1969
2 jaar geleden
Hoe bedoel je ‘komt door de ruggenmergzenuw’?
Andyveeeeen
2 jaar geleden
Ja de ruggenmerg zenuw die naar de hersens loopt is dat verbonden met alle functies van de hersens? Oftewel hersens kamers
crispy
2 jaar geleden
Functies die in het hoofd zitten (zoals gehoor en zicht) gaan natuurlijk niet door de ruggenmerg.
Andyveeeeen
2 jaar geleden
Welke functies wel dan?
crispy
2 jaar geleden
hoe denk je dat je je been kan bewegen zonder dat dit wordt aangestuurd door de hersenen? En als je je been ergens tegenaan stoot, dan voel je dat toch? Dat je dat voelt, dat zit in je hersenen.
Dat gaat dus allemaal door het ruggenmerg.
Is hiermee je hele huiswerkvraag beantwoord?
tinus1969
2 jaar geleden
Ik vind je vraag erg onduidelijk: kun je wat context geven? Waarom ben je zo bezig met ruggenmerg?
tinus1969
2 jaar geleden
https://nl.wikipedia.org/wiki/Hersenzenuw

Antwoorden (2)

er zijn 2 soorten centraal en het perifere. De hersenen en de ruggengraat vormen het centrale deel. Het perifere deel is de verbinding tussen het centrale stelsel, de spieren en de organen. Het bestaat uit zenuwen en kleine concentraties grijze stof. Ze lopen allebei naar door het ruggenmerg door verschillende neuronen . Je ruggenmerg geeft informatie door naar de grote hersenen. Dus ja het ruggenmerg zenuw is compleet aangesloten op hersenen tenzij je een ziekte of aandoening hebt kan het zijn dat de ruggenmlerg zenuw niet optimaal werkt .
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Ik zou het iets anders beschrijven dan waarom03.
Het grootste deel van je hoofd, aangezichtsspieren en gevoel, gehoor, ogen, tong, kaak, zijn direct verbonden met je hersenen.
Daarna gaat er een enorme kabelboom (ruggemerg) naar beneden.
De eerste aftakking gaat naar arm, hand en vijngers.
Nog verder zijn er aftakkingen naar de organen in de buik.
En tenslotte gaat de rest naar benen en tenen.
Telkens wek héén naar de spieren, en terug voor het gevoel.
Maar ik weet niet of je dat bedoelt.
Reddie