Waarom zien insecten in vierkantjes?

Op de afbeelding zie je dat insecten geen helder beeld zien maar in vierkantjes. Maar waarom zouden ze niet rondjes zien want hun ogen (of lenzen) zijn toch ook rond

Picture for question
2 jaar geleden
in: Biologie
1.5K
LeonardN
2 jaar geleden
Ìk vraag me sterk af of insecten werkelijk zo zien. Ik denk meer dat dit een analogie is. Het bovenste plaatje is niet meer dan een lagere resolutie. En resoluties werken in de regel met vierkantjes.

Antwoorden (1)

Vermoedelijk komt dat door de bijzondere vorm van de ogen van insecten. Op de voorkant van de kop van een typisch insect bevinden zich enkelvoudige (ocelli) en samengestelde ogen. Met name de samengestelde ogen zorgen voor het opmerkelijke beeld dat je in je vraag beschrijft.

Insecten hebben in het basisplan van hun anatomie drie ocelli op het voorhoofd, naast de samengestelde ogen (facetogen) waarmee de meeste soorten hun omgeving kunnen waarnemen.

Hoewel ze licht en donker kunnen onderscheiden zijn de ocelli qua beeldvorming optisch zeer inferieur aan de samengestelde ogen; de functie ervan is in veel gevallen niet goed begrepen. De ocellen kunnen bij veel insecten ook ontbreken. Ook insectenlarven hebben soms ocelli.

Een samengesteld oog of facetoog bestaat uit tientallen tot tienduizenden (bijvoorbeeld bij libellen), nagenoeg identieke lichtdetectors (ommatidia, ook facetten of deelogen) die naast elkaar liggen, en samen ongeveer een deel van een bol vormen.

Er zijn minstens twee soorten samengestelde ogen. In het ene type facetoog is ieder deeloogje voorzien van eigen lichtgevoelige cellen, en goed voor één "pixel" (beeldeenheid). In het andere type valt licht door de lens van een deeloogje ook op de lichtgevoelige cellen van een naastliggend deeloogje. Zo vormt het insect zich een beeld van dat deel van de omgeving waar de lichtopeningen van de afzonderlijke oogfacetten naartoe wijzen.

Goed ontwikkelde facetogen komen vooral voor bij insecten die op zicht jagen, en bij snelle vliegers die voldoende moeten kunnen zien om obstakels te ontwijken: libellen, vliegen en sommige soorten kevers.
Antoni
2 jaar geleden
LeonardN
2 jaar geleden
Ik denk dat je de vraag/vrager niet begrijpt. Of ga jij er ook vanuit dat je antwoord de reden is dat insecten perfecte vierkantjes zien met de manier waarop de ogen zijn opgebouwd? De bovenste foto is niks anders dan een lagere pixelresolutie van de onderste foto, dat lijkt me niet een accurate representatie van hoe insecten werkelijk de wereld zien. https://www.youtube.com/watch?v=JGWxNTCU3-8
Onder dat filmpje staan soortgelijke vragen/discussies over de perfecte pixelatie.
Antoni
2 jaar geleden
Ik ga ervan uit dat insecten een ander beeld hebben dan mensen vanwege de andere structuur van hun ogen. Of de afbeelding een correct beeld geeft, daar heb ik, net als jij, grote twijfels bij. Het beeld dat insecten hebben is in ieder geval anders dan het beeld dat mensen hebben.
LeonardN
2 jaar geleden
"Of de afbeelding een correct beeld geeft, daar heb ik, net als jij, grote twijfels bij." En daar lees ik dan helemaal niets van terug in je antwoord, daarmee lijk je de stelling in de vraag te bevestigen en daarmee te zeggen DAT insecten DAAROM dus in vierkantjes kijken. Als je er rustig over nadenkt wat durf je met zekerheid te zeggen:
Waarom zien insecten in vierkantjes?
Vermoedelijk komt dat door de bijzondere vorm van de ogen van insecten. OF Waarom zien insecten in vierkantjes?
Het is maar de vraag of insecten vierkantjes zien.
Antoni
2 jaar geleden
Ik heb de vraag zo geïnterpreteerd: Waarom hebben insecten een ander beeld dan mensen? Het antwoord op die vraag is: Vermoedelijk komt dat door de bijzondere vorm van de ogen van insecten.
LeonardN
2 jaar geleden
Ik snap niet waarom je de vraag zou interpreteren en niet gewoon letterlijk opvat, zeker niet als je de uitleg onder de vraag leest:
"Maar waarom zouden ze niet rondjes zien want hun ogen (of lenzen) zijn toch ook rond" Het is misschien niet goed duidelijk wat er hier (mogelijk) mis gaat omdat we niet zeker weten of de ongeïnterpreteerde vraag klopt. Laten we kijken wat er gebeurt als we een vraag pakken waarin de stelling zeker onjuist is en je die onjuiste stelling niet weerlegt. maar toch opzichzelfstaand correcte informatie weergeeft. Vraag: Waarom lopen jongeren tussen de 18 en 28 jaar oud 100x maal de afstand op een dag dan dat 68-78 jarigen lopen?
Antwoord: Omdat jongeren betere gewrichten hebben en actiever zijn, bijvoorbeeld omdat ze een baan hebben. De stelling in de vraag is vals. De stelling in het antwoord is correct. Toch gaat er iets enorm mis.
De antwoorder valideert hiermee de stelling in de vraag. Je ziet hopelijk dat dit analoog is aan jouw antwoord.
LeonardN
2 jaar geleden
Het antwoord zou natuurlijk wel correct zijn en non-problematisch als de vraag was: Vraag: Waarom lopen jongeren tussen de 18 en 28 jaar een grotere afstand op een dag dan dat 68-78 jarigen lopen? (als we even aannemen dat 100x maal nooit kan kloppen en meer afstand wel klopt)
Antoni
2 jaar geleden
@LeonardN, met het woord 'Vermoedelijk' aan het begin van mijn antwoord heb ik willen aangeven dat ik mijn twijfels had over de vraag, maar dat is blijkbaar niet overgekomen. Op de eigenaardige tekst in de toelichting over de rondjes, de ronde ogen en de ronde lenzen had ik willen reageren, maar daar was het nog niet van gekomen. Ik hoop dat de vraagsteller hoe dan ook de informatie uit mijn antwoord nuttig vindt. In ieder geval dank voor je commentaren. Ze zorgen ervoor dat ik nog beter ga opletten bij het formuleren van antwoorden. Hier laat ik het bij.
LeonardN
2 jaar geleden
"met het woord 'Vermoedelijk' aan het begin van mijn antwoord heb ik willen aangeven dat ik mijn twijfels had over de vraag"
Dat werkt niet. Hiermee lijk je namelijk te zeggen dat je volledig meegaat in de stelling van de vraag, maar twijfels hebt of de uitleg in je antwoord daar de oorzaak van is. Pas het maar toe op mijn voorbeeld. Vraag: Waarom lopen jongeren tussen de 18 en 28 jaar oud 100x maal de afstand op een dag dan dat 68-78 jarigen lopen?
Antwoord: Vermoedelijk omdat jongeren betere gewrichten hebben en actiever zijn, bijvoorbeeld omdat ze een baan hebben.
(je zwakt daarmee het antwoord af, je brengt het antwoord daarmee in twijfel, niet de stelling in de vraag, je geeft zeg maar aan dat er ook een andere mogelijkheid kan zijn waarom jongeren 100x meer afstand lopen). "Ze zorgen ervoor dat ik nog beter ga opletten bij het formuleren van antwoorden."
Missie geslaagd. Hier laat ik het ook bij.