Waarom is het biologisch zo bepaald dat mannen wel hun hele leven kinderen kunnen maken?

Ik hoor hierover verschillende verhalen . De een zegt dat ze dat hun hele leven kunnen , en weer anderen zijn het daar niet mee eens en zeggen dat ze dat maar tot hun plusminus 70e leeftijd kunnen ? Dat het op gegeven moment niet meer vruchtbaar is zeg maar . Maar wat is nou waar binnen deze biologie ? En ik vraag mij af waarom dat zo is dit fijt dat mannen het (bijna) hun hele leven . Ik wil hierop geen antwoord zoals omdat vrouwen gegeven moment in de overgang komen , maar waarom dat bij mannen los van dit fijt evt zo bepaald is . Mij lijkt het logischer namelijk het tweede dat ze het maar tot bejaarde leeftijd kunnen .

2 jaar geleden
in: Biologie
2.1K
Amadea
2 jaar geleden
Lees ook bij https://www.startpagina.nl/v/gezondheid/seksualiteit/vraag/544352/leeftijd-mannen-vruchtbaar/ en https://www.startpagina.nl/v/gezondheid/seksualiteit/vraag/350293/leeftijd-produceert-man-sperma/ en https://www.startpagina.nl/v/ouders-kinderen/zwangerschap/vraag/79748/leeftijd-man-vrouw-bevruchten/

Het beste antwoord

Het is biologisch normaal of je hele leven kinderen te kunnen krijgen - bij de meeste diersoorten zijn mannen en vrouwen hun hele leven vruchtbaar - hoogstens op hogere leeftijd wat minder dan eerst. Mensenvrouwen zijn een opvallende uitzondering; alleen mensenvrouwen komen in de overgang en leven nog circa 20-30 jaar onvruchtbaar verder.
De verklaring hiervoor is waarschijnlijk dat mensenkinderen lang nodig hebben om volwassen te worden; kinderen die worden geboren terwijl de moeder nog maar een paar te leven heeft, overleven niet. De tijd en energie kan de moeder beter besteden aan de al geboren kinderen.
Toegevoegd op 21 januari 2022 19:24: bron
tinus1969
2 jaar geleden
Siri1995
2 jaar geleden
Helder verhaal
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
Je lijkt te vergeten dat mensen,in tegenstelling tot dieren, dankzij de medische wetenschap veel ouder worden dan waar we eigenlijk voor gebouwd zijn. De meeste dieren bereiken de hoge leeftijd niet waarop ze onvruchtbaar worden. Ook dieren worden op die hoge leeftijd onvruchtbaar. Als de tijd van ouders zo belangrijk is dat zelfs de voortplanting ervoor stop gezet wordt dan zou dat bij heel veel soorten nuttig zijn. Je verhaal rammelt aan alle kanten.
tinus1969
2 jaar geleden
@Oze, je herhaalt een bekend misverstand, namelijk dat mensen vroeger niet oud werden. Dat is genuanceerd onwaar; wie eenmaal de kleutertijd overleefde had een goede kans om 60+ te worden.
Mensen zijn in twee opzichten bijzonder atypische dieren: kinderen hebben lang nodig om volwassen te worden (15+ jaar, de meeste dieren leven niet eens zo lang) en vrouwen hebben grote kans om te overlijden tijdens de bevalling. Blijkbaar heeft dat een de evolutie van ander uniek menselijk aspect gestimuleerd. De overgang.
Als je een betere verklaring hebt voor de overgang, dan hoor ik die graag.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
Precies...
Die 60+ is precies de leeftijd waarop we ongeveer gebouwd zijn. Het is ook de tijd van de overgang. Tegenwoordig worden we ruim 80. Daar zit het verschil.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Levensverwachting#/media/Bestand:Countries_by_average_life_expectancy_(2015).png
tinus1969
2 jaar geleden
@Oze, de overgang is 45-50, en 60+ is een conservatieve schatting. Je most bovendien het kernpunt. De vrouwelijke overgang (als een hard, hormonaal bepaald einde van de vruchtbaarheid) is typisch menselijk. Geen enkele andere diersoort heeft zo’n overgang.
tinus1969
2 jaar geleden
@Oze, https://en.m.wikipedia.org/wiki/Menopause > evolutionary rationale.
Behalve mensen hebben alleen 4 soorten walvissen een overgang/menopauze.

Andere antwoorden (1)

Het is biologisch veel zwaarder om een kind te baren dan het produceren van wat sperma. De 'investering' die de eerste evolutie voor de man in deze moest doen is dus veel kleiner waardoor deze eigenschap zich over de hele bevolking verspreid heeft.
.
Ow... Een gekke typo ..... :-(
Bij "...die de eerste evolutie.. " staat het woordje ”eerste" teveel.
Toegevoegd op 21 januari 2022 19:21: tekst
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
Siri1995
2 jaar geleden
Bedankt , weet je dan ook of het bij de 70 jarige leeftijd stopt ja of nee ongeveer ?
ronron1212
2 jaar geleden
Nee er zijn nog veel mannen die over de wereld op zeer hoge leeftijd nog kinderen maken.
Edraket
2 jaar geleden
Nee, het stopt niet.
Bernie Ecclestone werd op zijn 89e nog vader.
https://www.autoblog.nl/nieuws/hoogbejaarde-ecclestone-wordt-vader-146995
tinus1969
2 jaar geleden
Min. Zie mijn antwoord.