Wat zou er gebeuren moesten wij mensen wit vlees hebben zoals gevogelte?

Gevogelte heeft wit, mager vlees. Wij mensen hebben rood vlees. Wat zou er dan gebeuren moesten wij wit vlees hebben?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Biologie
1.7K
TurfGraver
2 jaar geleden
Dan zouden we dus een ander type spieren hebben.

Antwoorden (1)

Dan zouden we minder goed kunnen sprinten. Rood vlees is rood door myoglobine. Met myoglobine heb je een reservevoorraad zuurstof voor korte felle inspanningen.
tinus1969
2 jaar geleden
TurfGraver
2 jaar geleden
Eh, net andersom. Rood spier, uithouding. Wit spier sprint.
tinus1969
2 jaar geleden
Vogels kunnen juist lang vliegen en hebben een enorme aërobe capaciteit. Rood vlees/spier is voor anaerobe inspanning (tijdelijk ziurstoftekort).
tinus1969
2 jaar geleden
@Turfgraver, dat idee dat rood vlees beter doorbloed is, en dus beter geschikt voor uithouding, kom ik idd op diverse plaatsen tegen. Het klopt dus niet : biochemisch en fysiologisch is het onzin. De kleur van vlees komt door intracellulair myoglobine.