hoe wordt een coronavirus variant dominant?

Waarom sterft de oude virus variant pas uit als er een nieuwe variant ontstaat van dezelfde virus?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Biologie
2K
Griffin
2 jaar geleden
Kijk naar de mens, hoe is deze soort zo dominant geworden? Vindingrijkheid, vermogen tot aanpassen etc.etc.

Het beste antwoord

De oude variant sterft uit omdat het wordt verdrongen: er komt een nieuwe, sterkere variant, die bijvoorbeeld beter kan overleven bij lage temperatuur of die bijvoorbeeld besmettelijker is.
Vergelijk het met de mens: er was vroeger de homo sapiens en neanderthaler (en nog wat anderen). De homo sapiens was sneller in problemen oplossen en bijvoorbeeld wapens maken. De neanderthaler werd dus verdrongen door de sterkere, sneller "delende" ;) mens.
De nieuwe variant ontstaat door middel van mutaties, maar dat is nog een verhaal apart.
2 jaar geleden
erotisi
2 jaar geleden
De vergelijking met de Neanthertaler is misschien niet zo goed, Immers de uitsterving daarvan kan ook liggen aan ziektes. Of de uitsterving dan ook door de homo sapiens kan worden toegeschreven blijft de vraag.

Andere antwoorden (1)

De variant van het virus die zich het beste kan vermenigvuldigen en de meeste mensen kan infecteren, wordt de dominante, meest fitte variant. We spreken ook wel over de ‘fitness’ van een virus: om zich kunnen te verspreiden, moet het zich kunnen aanpassen. De varianten die zich het beste kunnen vermenigvuldigen zijn die varianten die het beste hechten aan menselijke cellen, kunnen ontsnappen aan het immuunsysteem van mensen of een manier verzinnen om een vaccin te slim af te zijn.
Minder dominante virussen krijgen steeds minder kans zich te vermenigvuldigen en sterven langzamerhand uit.
SimonV
2 jaar geleden
erotisi
2 jaar geleden
Ik zie wel een correlatie maar geen causaal verband. Waarom zou een variant die beter kan vermenigvuldigen de ander doen laten uitsterven. In de natuur zijn voorbeelden genoeg waarbij een beter vermenigvuldigende soort de andere soort niet laat uitsterven. Ik mis de missing link