Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan de zogenaamde hersenetende amoebe ontstaan in een zwembad?

Het gaat hierbij om een zwembad met zoutinstalatie ipv chloor en de pomp staat meerdere keren per week aan. Zou hier de zogenaamde hersenetende amoebe kunnen ontstaan of zijn dit niet de omstandigheden waar de amoebe in leeft. Ik ben nogal een hypochonder en kreeg net aardig wat water in mn neus en aangezien ik weet dat het via je neus naar binnengaat heb ik nu een behoorlijke paniekaanval (heel stom ik weet het maar ik ga dan toch even liever vragen voor de zekerheid).

2 jaar geleden
in: Biologie
3.6K
Amadea
2 jaar geleden
Lees ook bij https://www.startpagina.nl/v/gezondheid/vraag/696151/zogenaamde-hersenetende-amoebe-bereiken-douche/
Anoniempieeeee
2 jaar geleden
Oke heel erg bedankt voor jullie reacties, voel me gelijk weer helemaal opgelucht.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Nee. Amoeben ontstaan niet uit het niets. Het zijn ééncelligen die zich d.m.v. celdeling vermeerderen.
Ze zullen dus op een of andere manier van buiten af binnen gebracht moeten worden.
(Lees meer...)
Toegevoegd op 15 augustus 2021 17:40: tekst
jc54
2 jaar geleden
Nee, dat is onmogelijk.

Zo'n amoebe ontstaat niet, maar bestaat al. De eencellige parasiet Naegleria fowleri wordt vooral aangetroffen in warme zoetwatermeren en -rivieren. Door het opwarmende klimaat kan dit tegenwoordig vaker gebeuren. Vooral als het stilstaand water betreft.

Maar in Nederland zijn een gevallen van een infectie bekend. Wel is de amoebe één keer aangetroffen in het koelwater van een elektriciteitscentrale. Daar zal toch zeker niemand in gaan zwemmen....

In goed gechloreerde zwembaden komt de parasiet niet voor.
. . .
zijn een gevallen = zijn geen gevallen
(Lees meer...)
Toegevoegd op 15 augustus 2021 17:49: tekst
Amadea
2 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding