Wat is het verschil tussen een naaktslak en slak?

Het huisje dat slakken veelal bij zich dragen, daargelaten. Zijn er andere eigenschappen/kenmerken bekend van naaktslakken?

2 jaar geleden
in: Biologie
6.4K

Het beste antwoord

Slakken zijn de enige weekdieren die op het land leven. De landslakken worden ingedeeld in twee groepen: huisjesslakken en naaktslakken. Het is niet zo dat de naaktslak zijn huisje verloren heeft, maar het is gewoon een andere soort slak.

Door het ontbreken van een slakkenhuis zijn naaktslakken gevoelig voor uitdroging. Ze komen dus pas tevoorschijn in vochtig weer en zijn voornamelijk in de avond en ‘s nachts actief, om zon en warmte te vermijden. Ze bewegen door het samentrekken van hun gespierde voet en tijdens het voortbewegen laten ze een dikke laag slijm achter. Naaktslakken eten het liefst vlezige plantenbladeren zoals sla en kool. Ze kunnen in een tuin veel schade aanrichten.

Huisjesslakken hebben een schaal of huis dat meestal spiraalvormig is gedraaid. Hierin kunnen ze zich volledig terugtrekken. Veel soorten hebben "ogen" op steeltjes. Dit zijn twee intrekbare voelsprieten met bovenaan donker zwarte punten. Daaronder bevinden zich kleinere intrekbare voelsprieten. Ze voeden zich hoofdzakelijk met dood plantenmateriaal en eten ook eitjes van naaktslakken.
Amadea