Als je bloedsuiker plotseling omhoog schiet, is dat gevaarlijk. Je kan een hyper krijgen, met alle nare risico's van dien.
Symptomen van hyperglycemie
Veel plassen
Veel drinken
Droge of plakkerige tong
Lusteloosheid
Vermoeidheid of slaperigheid
Verlies van eetlust, misselijkheid en buikpijn
Vermageren zonder reden
fremar
3 jaar geleden
Eet je een voedingsmiddel dat veel koolhydraten bevat, dan zorgen de enzymen in jouw speeksel en je dunne darm ervoor dat die koolhydraten worden afgebroken tot losse suikermoleculen. Die moleculen komen vervolgens vooral als glucose in je bloedbaan. Je lichaam zet de koolhydraten om in brandstof en daardoor stijgt je bloedsuikerspiegel.

Hoe sneller de koolhydraten verwerkt zijn en in jouw bloedbaan komen hoe sneller de bloedsuikerspiegel omhoog gaat. De zogeheten snelle koolhydraten zitten in bijvoorbeeld suiker, zoet broodbeleg, snoep, koekjes, taart, ijs, honing en van wit meel gemaakte producten. Vaak pieken in je bloedsuikerspiegel hebben is niet gezond. Je krijgt wel een snelle oppepper, maar het zorgt ook voor al gauw weer trek in meer zoetigheid.

Daarom is het beter om te kiezen voor producten met langzame koolhydraten. Als er veel vezels in zitten, zoals in volkorenbrood of zilvervliesrijst, dan duurt het langer voordat er glucose in jouw bloed vrijkomt. Je bloedsuikerspiegel blijft dan op een egaler niveau. En bovendien heb je langer het gevoel verzadigd te zijn.
Amadea