Voelen roodharigen minder pijn?

is het waar dat roodharigen minder pijn voelen?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Biologie
2K
Pieterke
3 jaar geleden
Volgens dit artikel is het waar: https://www.nu.nl/wetenschap/2758568/roodharigen-voelen-minder-pijn.html
tinus1969
3 jaar geleden
Dit soort onderzoekjes ontstaan door overinterpretatie van data. Als je lang genoeg zoekt in een grote dataset rolt er altijd wel één of ander statistisch verband uit. Er is geen fysiologisch mechanisme waarom roodharigen meer of minder last van lijn zouden hebben.
LeonardN
3 jaar geleden
@pieterke
NEEN
Lees het verhaal eens goed, en ja de kop is echt schrijnend slecht.

Antwoorden (2)

Nee, juist omgekeerd: roodharigen hebben een lagere pijngrens en zijn daardoor gevoeliger voor pijn.

Mensen die rood haar hebben zijn gevoeliger voor pijn dan mensen met een andere haarkleur. Zij hebben bij een operatie zelfs 20 procent meer verdoving nodig dan mensen met blond, bruin of zwart haar. Dat vertelden onderzoekers op een congres in het Amerikaanse Orlando. Haarkleur is volgens de hen het eerste uiterlijke kenmerk dat aangeeft hoeveel verdoving iemand nodig heeft. Roodharigen hebben een grotere kans pijn te voelen en hebben daarom meer verdoving nodig om de pijn te verzachten.
. . .
En voor wie het tijdstip van de bron van belang is om te kunnen accepteren dat de inhoud ervan correct kan zijn hier een aantal recente(re) artikelen met dezelfde inhoud:
- https://www.zmescience.com/science/redheads-feel-more-pain-20092017/
- https://www.fitforfun.de/wissen/sind-rothaarige-menschen-schmerzempfindlicher-249399.html
- https://www.libelle.nl/mensen/actueel/nieuws/vooroordelen-roodharigen/
- https://www.quest.nl/mens/gezondheid/a34740043/5-dingen-over-roodharigen-die-je-nog-niet-wist/
Toegevoegd op 27 december 2020 15:57: tekst
Amadea
3 jaar geleden
Thecis
3 jaar geleden
Dit is een artikel uit 2002. Pieterke geeft een vermelding van een onderzoek (via nu.nl) vanuit 2012 die het tegenovergestelde weer geeft. Waarom heb je voor dit artikel / bericht gekozen?
Amadea
3 jaar geleden
Lees dat artikel op nu.nl nog maar eens goed. Daar staat iets anders dat wat vraagsteller denkt...
Thecis
3 jaar geleden
@Amadea,
Je verwijst me naar het artikel van nu.nl. Maar het keuze voor jouw antwoord onderbouwen doe je hier niet mee. Een gemiste kans lijkt me.
De vraag komt mede voort uit het feit dat het artikel bijna 20 jaar oud is en binnen wetenschappelijke kringen is dat oud. en wellicht onderheven aan correcties. Dus nogmaals, waarom heb je voor dit artikel gekozen?
Thecis
3 jaar geleden
@Amadea
Nu ga ik helaas toch een min geven. En de reden hiervoor is simpel. Ik vraag een wetenschappelijke bron en onderbouwing voor keuze. Dit komt er niet.
1. De Duitse bron, sorry, kan ik niet lezen. Een verwijzing naar een artikel prima, maar alleen een link zonder onderbouwing is het m.i. niet.
2. Libelle acht ik niet wetenschappelijk als uitbreiding.
3. Quest verwijst terug naar hetzelfde artikel. Ik vraag jou om een onderbouwing in keuze. Daarbij, het nu.nl artikel geeft aan dat er naar verschillende soorten pijnprilkels is gekeken. Daar ga je niet op in (alleen dat ik beter moet kijken).
Quote vanuit het eerste artikel:
"In other words, redheads do feel more pain, but they also feel less pain — they just process pain differently."
Dus gewoon goed lezen en kijken wat er staat ipv een sneer uit te delen over tijdstip en betrouwbaarheid. De vraag is volkomen legitiem binnen wetenschappelijke kringen, maar als je het niet kan onderbouwen, moet je het probleem niet bij mij leggen.
LeonardN
3 jaar geleden
@Amadea Het is niet zo moeilijk om het aantal bronnen die het tegenovergestelde (IN DE KOP) beweren te evenaren. Beter is het om de artikelen te lezen, daarin zie je vaak zelf als snel dat de meeste koppen zelden kloppen. https://www.dailymail.co.uk/femail/article-2111152/Why-redheads-feel-pain-thats-excuse-taunt-them.html
https://www.irishcentral.com/news/the-luck-of-the-irish-redheads-feel-less-pain-than-most-142099413-237434451
https://www.shortlist.com/news/study-shows-redheads-feel-less-pain
http://www.china.org.cn/learning_english/2012-03/13/content_24884473.htm
(let op, deze koppen laten dus niet zien dat de vraag van de vrager met ja beantwoord moet worden, meer dat er iets meer aan de hand is dan wat die koppen in eerste instantie lijken te beweren)
Nee, dat kan je in algemene zin niet zeggen (hoewel dat wel gedaan wordt, ook in artikelen die hier iets over proberen te zeggen).
===
Wat wel uit allerlei data zou blijken is dat bepaalde soorten pijn door roodharigen anders wordt ervaren. Maar dat kan zowel de ene als de andere kant op rollen. (mooi voorbeeld van een slechte kop, met een inhoud waarin een betere conclusie wordt getrokken).
https://www.zmescience.com/science/redheads-feel-more-pain-20092017/
"For instance, one study found that people ... they just tend to feel pain differently."
"Een onderzoek toonde bijvoorbeeld aan dat mensen met rood haar gevoeliger zijn voor thermische pijn, terwijl een ander aantoonde dat ze minder gevoelig zijn voor een breed scala aan pijnlijke stimuli, waaronder elektrisch geïnduceerde pijn. Het is dus niet zo eenvoudig als te zeggen dat roodharigen min of meer tolerant zijn voor pijn - ze hebben de neiging om pijn anders te voelen."
====
Ook verschillende type pijnbestrijding kan weer een ander beeld geven.
Ook is er een verschil in anesthesie(weg nemen van de waarneming van pijn) en analgesie (pijnstilling), ook die twee laten soms een ander beeld zien, wat elkaar niet zozeer tegenspreekt omdat het twee andere methodes zijn om geen/minder pijn te ervaren.

https://www.pbs.org/newshour/science/fact-or-fiction-do-redheads-feel-more-pain
Maar de contrasterende vereisten van anesthesie en analgetica zoals opioïden bij roodharigen betekent niet noodzakelijk dat één onderzoeksgroep onjuiste bevindingen heeft. Anesthesie en analgetica zijn twee afzonderlijke verschijnselen. De eerste verdooft tegelijkertijd pijn en andere zintuigen. De laatste doodt pijn zonder de gevoeligheid van aanraking, temperatuur of andere waarnemingen te verminderen.

===
Als dus iets hierover wil zeggen zal je dus een specifieke pijn moeten nemen zoals thermische pijn, elektrisch schokpijn, of het toedienen van opgeloste Capsaïcine (chili peper) onder de huid. Grootste probleem is dus de media/internetbronnen die met het grootste gemak "roodharigen ervaren meer/minder pijn" koppen en dan met dat zelfde gemak die uitspraak zelf weer in het artikel onderuithalen, nuanceren of afzwakken.