Wat kun je vergelijken met lichaamsvet? Is dit ongeveer hetzelfde gewicht als gehakt?

Een vriendin van mij heeft net een borstverkleining laten doen en ze heeft 190 gram vet uit elke borst gehaald. Maar met welk ander gewicht kan ik dit gewicht vergelijken? Ik vergeleek het met siroop terwijl zij zei dat het eerder het gewicht van gehakt zou hebben..?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Biologie
1.8K
Castle
3 jaar geleden
Gewicht = gewicht. Dit is dus niet zomaar gelijk. Een 190 gram aan gehakt is net zoals 190 gram kiwi's. Als je praat of textuur, hoe iets aanvoelt als je dat in je handen zou hebben is anders.
LeonardN
3 jaar geleden
In mijn ogen gaat de discussie tussen de vrager en de vriendin over dichtheid (gewicht per volume). Als het enkel om massa gaat, maakt het niet uit wat je pakt, dan is 190gram van elke stof prima. Je kan dan ook een zak vol stoppen met veren tot deze 190 weegt.
TurfGraver
3 jaar geleden
Of gewicht en volume.

Antwoorden (3)

Vetweefsel is een type bindweefsel dat bestaat uit adipocyten of vetcellen, extracellulaire vloeistof, zenuwen en bloedvaten. De hoofdfunctie is energie in de vorm van vet opslaan, hoewel het ook beschermt en het lichaam isoleert.
Je zou het best kunnen vergelijken met de witte bolletjes de je in gehakt tegenkomt.
Toegevoegd op 13 september 2020 11:14: bron, afbeelding
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Boter is smeerbaar vet. Dus een blok / pak van 200 g lijkt me goed om te vergelijken. ( vetgehalte van 80 - 90 % dus vrij naukeurig )
Ossewit of bakvet lijkt me ook goed om te gaan vergelijken hoeveelheid-gewicht. Dat heeft 100 % vetgehalte.
Al moet ik eerlijk toegeven dat ik dat niet uit medische bronnen heb.
---
Als ik zou moeten kiezen tussen gehakt of siroop. Dan gaat het ook gehakt worden. Aangezien in gehakt veel vet ( wit spul tussen het rozere 'vlees' ) zit.
Dat zal dus een eerlijker beeld geven over hoeveel er weggehaald is.
Toegevoegd op 13 september 2020 11:18: tekst
nounka
3 jaar geleden
Ook bij afvallen wordt het meestal vergeleken met pakjes (room-)boter.
Klein pakje boter is 250 gram dus vergelijk maar.
Qua gewicht is het onzin om gehakt bij voorkeur te nemen, het gaat om het gewicht niet om wat je weegt. Een kilo veren is even zwaar als een kilo appels.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@jodocus52 en @nounka
Als je met afvallen vet verliest gaat dat om lichaamsvet. Daarom is het niet reëel om dit met roomboter (80%vet) te vergelijken. Vetweefsel bij dieren (en dus mensen) bestaat uit vetcellen en bindweefsel en dat dierlijke weefsel zit in werkelijkheid dus dichter bij gehakt (gemalen vet vlees). Het gaat hier niet om diëtiek, maar om medisch ingrijpen.
Castle
3 jaar geleden
Gewicht is gewicht. Ik denk dat de vraagsteller de vraag anders had moeten stellen en meer moeten vragen of textuur of iets dergelijks. Dus een +
LeonardN
3 jaar geleden
"Qua gewicht is het onzin om gehakt bij voorkeur te nemen" Dat is zoals de toevoeging laat merken hier wel van belang. Het gaat blijkbaar om dat gewicht te voelen icm met de inhoud van dat gewicht.
Anders zou je net zo goed een tas veren van 250 gram kunnen nemen. De vrager heeft het enkel over gewicht maar zou beter dichtheid hebben kunnen vragen. Dat zie je in het feit dat degene met wie zij in discussie is al siroop niet als het beste vergelijk ziet. Daarnaast en vandaar de min, zeg je dat de vrager een pakje boter van 250gram moet pakken, terwijl de vraag gaat over 190 gram. Dat is 1/3 meer dan gevraagd...
nounka
3 jaar geleden
De vraag ging eerder volgens mij over 'hoeveel is nu dat weggehaalde gewicht als ik het voor me neem. De massa die het wil voorstellen. Hoe groot is de hoop en welk materiaal kan ik dan nemen om de hoop goed weer te geven.
Thecis
3 jaar geleden
Hele dikke +
Gewicht = gewicht.
En met deze hoeveelheden maakt het nog niet eens zo heel veel uit wat het volume is. Het gaat voornamelijk om hoe diegene het ervaart. Te grote borsten kunnen een heel groot probleem zijn. En ja, de structuur van boter zal niet hetzelfde zijn als lichaamsvet. Maar het gaat om een indicatie van hoe iemand zich het volume kan voorstellen. Niet om iemand te leren die operatie uit te voeren zodat diegene de vetstructuur binnen in het lichaam zal herkennen...