Warom heeft de natuur het zo gemaakt dat meisjes van soms niet eens 10 al zwanger kunnen worden?

3 jaar geleden
in: Biologie
1.7K
paulus811
3 jaar geleden
Als we een mens opnieuw konden designen kan ik me voorstellen dat er andere keuzes worden gemaakt, maar zo werkt het niet. Dat geldt ook voor het zwanger kunnen worden op jonge leeftijd wat jij waarschijnlijk verwerpelijk vindt.
TurfGraver
3 jaar geleden
Wellicht omdat de gemiddelde levensverwachting nog niet zo lang geleden niet zo hoog was dus voor het voortbestaan van de soort is het handig dat men een beetje op tijd vruchtbaar is.
Dat is natuur, ons 'modern verstand' kan daar anders over denken.

Antwoorden (3)

Weet niet of de mens gemaakt of ontstaan is. In evolutionair perspectief kunnen de vrouwen die het snelst zwanger raken het makkelijkst overleven (in de zin dat de kans dat zij hun DNA doorgeven groter is dan die van andere vrouwen). Hoe langer het immers duurt voordat je zwanger kan worden, hoe groter de kans dat je die leeftijd niet haalt. Zeker heel vroeger, toen om elke hoek nog gevaar was.
3 jaar geleden
De natuur maakt geen dingen; er is zit gern doel of reden achter. Er valt dus ook niets op die manier te verklaten.
Bij meisjes die zo jong al vruchtbaar zijn moet je eerder denken aan een hormonale afwijking.
tinus1969
3 jaar geleden
De evolutie van de mens is begonnen met individuen met heel korte levensverwachting. Alles hing af van wat de natuur de bieden had, inclusief de ziekten, zeer primitieve levensomstandigheden e.d.
Nog zie je bij heel veel wat primitievere volken, dat ze veel kinderen maken omdat er maar weinig zullen overleven en voor hun ouderen kunnen zorgen. Juist bij deze volken kom je veel zeer vroege zwangerschappen tegen. Ook ht erg jong uithuwelijken is daaruit voortgekomen. Hoe eerder je nakomelingen hebt, des te zekerder dat je bent op een voortbestaan van de familie. Je zou de evolutie kunnen vertalen naar: "de eerste de best, de sterkste overleeft en geeft door"
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
tinus1969
3 jaar geleden
Dut antwoord bevat diverse dubieuze aannames. Het idee dat primitieve mensen extreem kort leven of veel kinderen moesten krihfen is onder antropologen controversieel.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Zelf lees ik het als:
Indien de levensverwachting laag is (was in Nederland vroeger ook), kun je niet pas met 30/40 jaar beginnen om kinderen te krijgen.
Dus als het normaal is dat de gemiddelde leeftijd 40 jaar is (door evolutie in veel gebieden al veel hoger), kun je met 10 jaar best baren. Je kunt je kinderen dan opvoeden en oma zijn; de cirkel is rond voor je gaat hemelen.
Dus een plus
tinus1969
3 jaar geleden
@Simonsdochter; itt wat veel mensen denken hadden oermensen een grote kans om oud te worden: de lage gemiddelde levensverwachting kwam door kindersterfte. Er was geen noodzaak om al rond je 10e kinderen te krijgen.